ایده دنیای بدون تنش
طوریکه بهمه واضح وروشن است امروز زندگی هر جامعه وملتی در جهان بدون رابطه با سائیرجهان وکشور های مختلف منطقه وفرامنطقه بطور مستقلانه امکان پذیر نبوده و دنیای امروزی ما دنیای روابط و همکاریهای متقابل میان دولت ها وملت ها بوده چنانچه کسی نمیتواند از نقش همکاریهای منطقوی و بینالمللی میان کشورها و دولتها ومناسبات مختلف فرهنگی زبانی نژادی اعتقادی وخویشاوندی انکار ورزد تا جایئکه میتوان ادعا کرد: که هیچ کشور و ملتی دردنیا نمیتواند بتنهایی بدون روابط حسنه و همکاری های متقابل با دیگر کشورها زندگی کاملاً مستقلانه داشته باشد زیرا خواهی نخواهی هر کشوری نسبت به کشورهای دیگر بنحوی احساس ضرورت و نیازمندی میکند. چه زیبا و خوب میبود اگر روابط کشورهای جهان با یکدیگر بر اساس حسن نیت، تفاهم و همکاری، برابری و برادری استوار بودی و هیچ کشوری نسبت به کشور دیگری احساس برتری و یا کمتری نکرده و از دید انسانی، خوشبینی و تفاهم و همکاری با یکدیگر چنین روابط انسانی وهمکاری متقابل داشتی و در نهایت انسان بتوانیستی از این طریق در جهان عاری از کشمکش ها و تنش ها زندگی کرده و خوشبختیها را صاحب شدی!
ولقد کرمنا بنی آدم
قران کریم فقط به اصل و گوهر انسان، کرامت و فضیلت داده بدون در نظرداشت ملیت قوم، طایفه، نژاد و رنگ خاصی
و همة افراد بشر را از نظر اینکه انسان اند و در انسانیت با هم شریک هستند مورد خطاب قرار داده و فضیلت و کرامت
انسانی را برهمة ایشان ارزانی گردانیده است نه بر قوم و طایفه و ملت و گروه خاصی.
چنانچه این اصل را پیامبر اسلام«ص» عملاً در ساحة عمل به اجراء درآورده.بود بلال غلام سیاه حبشی
و سلمان فارسی را در کنار خود و یاران فداکار و با وفای خویش قرار داده و از جملة تصمیم گیرندگان و عضو شورای
خود ساخته و مقام شامخ مؤذن بودن در اسلام یا به تعبیر دیگری سخنگویی از دین را به او سپرده بود و
ابوجهل و ابولهب را که از سروران قریش و از نزدیکان واقوام پیامبر هم بودند بواسطة کفر و نفاق
شان ایشان را مردود دانسته بوده البته این خواسته اسلام فقط یک آرزو
و تمنای محض نبوده و تنها به یک بحث تئوریک خلاصه نمیشود بلکه در عمل هم پیاده گردیده است
سنت اعتکاف در رمضان:
درروایتی از ابی هریره رض آمده است که رسول الله ص در هرسال
در ماه رمضان ده روز به اعتکاف می نشستند ودر ُسالی که
در آن سال از دنیا رحلت فرمودند بیست روز به اعتکاف نشستند
(کان النبی صلی الله علیه وسلم یعتکف فی کل رمضان
عشره ایام فلما کان عام الذی قبض فیه اعتکف عشرین یوما
(رواه البخاری)
از پیامبر اسلام (ص )روایت است که فرموده اند: بسا روزه داران اندکه ازروزه ای شان بجز ازگرسنگی مزد دیگری برای شان وجود ندارد یعنی مزد وثوابی به روزه شان مرتب نیست وبسا شب زنده دارانی هستند که از قیام شان بغیر از بیدار خوابی دیگر بهره ای وجود ندارد ( رب صائم لیس من صیامه الا الجوع ورب قائم لیس من قیامه الا السهر (رواه ابن ماجه)