زبان مشترک میراث گرانبهای نیاکان ما» کنکاشی در زبان فارسی
تاریخ:۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۷کدخبر: ۱۳۹۴۰۷۰۷۰۰۰۲۸۰
•
•
•
•
•
«زبان مشترک میراث گرانبهای نیاکان ما» عنوان کتابی است در خصوص زبان
فارسی در کشورهای ایران، آسیای مرکزی و شبهقاره هند که توسط «سیدمحمد
خیرخواه» تألیف و به تازگی در شهر «هرات» منتشر شده است.
به گزارش
خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «زبان مشترک میراث گرانبهای نیاکان
ما»، عنوان کتابی درخصوص زبان فارسی در کشورهای ایران، آسیای میانه و
شبهقاره هند است که توسط «سیدمحمد خیرخواه» تألیف و به تازگی در شهر
«هرات» منتشر شده است.
بخش مهمی از این کتاب به ادبیات دوران معاصر
اختصاص دارد که مؤلف در این بخش، زبان و ادبیات فارسی در کشورهای ایران،
افغانستان، تاجیکستان و برخی کشورهای آسیای مرکزی و شبهقاره هند را به
شکلی مستقل بررسی و نمونههایی از آثار شاعران و نویسندگان این کشورها را
نیز آورده است.
در بخش ادبیات معاصر، از ایران به آثار «ملک الشعرا»،
«محمدتقی بهار»، «فرخی یزدی»، «محمدحسین شهریار»، «فروغ فرخزاد»، «حمید
سبزواری»، «هوشنگ ابتهاج» و «علی شریعتی» اشاره شده و نمونههایی از آثار
آنان در این کتاب به چشم میخورد.
از شاعران و نویسندگان افغانستان،
مؤلف به آثاری از «خلیلالله خلیلی»، «محجوبه هروی»، «صلاحالدین سلجوقی»،
«عبدالرحمن پژواک»، «صوفی عشقری»، «سید اسماعیل بلخی»، «واصف باختری» و
«قهار عاصی» اشاره کرده است.
در مقدمه کتاب، سید محمد خیرخواه سفیر
سابق افغانستان در تهران به نقش زبان فارسی و تأثیری که بر فرهنگهای دیگر
از جمله تأثیر عمیقی که بر شبهقاره هند داشته، پرداخته است.
وضعیت
کنونی زبان فارسی در ایران، افغانستان، تاجیکستان و آسیای مرکزی بخش دیگری
از پیشدرآمد این کتاب است که نویسنده ضمن بررسی وضعیت زبان فارسی در این
کشورها، به عوامل ورود واژههای بیگانه در زبان فارسی پرداخته است.
مؤلف همچنین با ذکر برخی از اهداف «فرهنگستان زبان و ادب فارسی» در ایران به پیشینه این فرهنگستان پرداخته است.
نویسنده در این کتاب نگاهی نیز به گذشته ادبی زبان فارسی و نظم و نثر هر دوره ادبی دارد.
در این کتاب به شکلی گذار دورههای ادبی بررسی شده و نمونههایی از هر دوره نیز در کتاب بیان شده است.
از دوره اول زبان فارسی که قرن سوم تا پنجم هجری را شامل می شود، مؤلف
نمونههایی از آثار «رودکی»، «فردوسی طوسی»، «خواجهعبدالله انصاری»،
«فخرالدین رازی»، «ناصر خسرو قبادیانی»، «خواجه نظام الملک»، «خیام
نیشابوری»، «امام محمد غزالی»، «شهید بلخی»، «کسایی مروزی»، «رابعه بلخی» و
تعداد دیگری از شاعران و نویسندگان این دوره را در کتاب آورده است.
دوره دوم ادبی که از ابتدای قرن ششم تا هشتم هجری قمری را شامل میشود،
نمونههایی از نظم و نثر «مولانا جلالالدین بلخی»، «عطار نیشابوری»، «سعدی
شیرازی»، «ابوالفضل بیهقی»، «سنائی غزنوی»، «انوری ابیوردی»، «کمال
خنجندی»، «امیر خسرو دهلوی»، «نظامی گنجوی»، «عبید زاکانی» و تعدادی دیگر
از شاعران در این اثر به چشم میخورد.
از دوره های سوم و چهارم که از
ابتدای قرن هشتم تا اواخر قرن سیزدهم هجری را شامل میشود، مؤلف ضمن بررسی
مختصری که بر این دورانها داشته، نمونههایی را از نظم و نثر هر دوره در
کتاب آورده است.
آثاری از «حافظ شیرازی»، «امیرعلی شیرنوایی»،
«عبداالرحمن جامی»، «صائب تبریزی»، «عبدالقادر بیدل دهلوی»، «مولانا حسین
واعظ کاشفی»، «طبیب اصفهانی»، «فروغ بسطامی»، «هاتف اصفهانی»، «قاری
عبدالله»، «اقبال لاهوری» و «سیدجمال الدین» که مربوط به دوره های سوم و
چهارم ادبی است صفحاتی از کتاب را شکل میدهد.
همچنین در طرح روی جلد این کتاب که در 256 صفحه منتشر شده است، اثری منسوب به «کمالالدین بهزاد» چاپ شده است
بمناسبت حلول ماه مبارک رمضان
پیامبر اسلام( ص )فرموده اند (بنی الاسلام علی خمس شهاده ان لاالاه الا الله وان محمدا
رسول الله واقام الصلاه وایتاءالزکواه والحج وصوم رمضان ) رواه البخاری
حضرت عبدالله ابن عمر(رض )روایت میکند که رسول خدا ص فرمودند اسلام برپنج ستون وپایه استوار می باشد -1شهادت وگواهی دادن بر اینکه جزخدای یگانه ذات دیگری قابل پرستش وعبادت نیست وحضرت محمد (ص) رسول وفرستاده خداوند است 2 وبرپا داشتن نماز
بمناسبت افتتاح بند سلما درهرات:
هندوستان کشور است دارای فرهنگ وادیان گونا گون "در این کشور هندوها مسیحی ها سیک ها مسلمانان بودائیها وسا ئیر ملیت ها مختلف درکنار هم زندگی میکنند چیزیکه آنها را بهم وصل میکند سرزمین شان است مردمان هند مردم آرام یگدیگر پزیربوده چنانچه مسلمانان هندوها سیک ها مسیحی ها واقوام مختلف دیگر باصلح وآرامش در حدود یکنیم میلیارد انسان در کنار یگدیگر زندگی میکنند جنگ قومی ومذهبی در بین خود ندارند احزاب وگروهای مختلف سیاسی بابرنامه وپروگرام های مشخص خودفعالیتها سیاسی دارندچیزیکه بسیار مهم بنظر میرسد این است که این کشور باوجودیکه کشور زیاد ثروت مند ی نبوده اما دارای همت عالی است که تاحالا در باز سازی افغانستان نقش اساسی داشته که ساخت بند سلما خود یکی ازنمونه های آن است اگر سائیر کشورها ی کمک کننده به افغانستان به پیروی ازهندوستان در کارها زیر بنائی افغانستان همکاری وکمک کنند واکتفا ء به کمک های بشری وروتینی نه نمایند یقینا افغانستان میتواند به پای خود به ایستدودر کنار کشور های دوست وهمسایه جایگاه اصلی خود را دریابد که جای دارد بدین مناسبت به تمام مردم افغانستان وبخصوص به اهالی محترم ولایت باستانی هرات افتتاح این سد آبی را تبریک بگویئم و آینده بهتر وروشنتری را به همه آرزونما ئیم والسلام
بمناسبت افتتاح بند سلما درهرات:
هندوستان کشور است دارای فرهنگ وادیان گونا گون "در این کشور هندوها مسیحی ها سیک ها مسلمانان بودائیها وسا ئیر ملیت ها مختلف درکنار هم زندگی میکنند چیزیکه آنها را بهم وصل میکند سرزمین شان است مردمان هند مردم آرام یگدیگر پزیربوده چنانچه مسلمانان هندوها سیک ها مسیحی ها واقوام مختلف دیگر باصلح وآرامش در حدود یکنیم میلیارد انسان در کنار یگدیگر زندگی میکنند جنگ قومی ومذهبی در بین خود ندارند احزاب وگروهای مختلف سیاسی بابرنامه وپروگرام های مشخص خودفعالیتها سیاسی دارندچیزیکه بسیار مهم بنظر میرسد این است که این کشور باوجودیکه کشور زیاد ثروت مند ی نبوده اما دارای همت عالی است که تاحالا در باز سازی افغانستان نقش اساسی داشته که ساخت بند سلما خود یکی ازنمونه های آن است اگر سائیر کشورها ی کمک کننده به افغانستان به پیروی ازهندوستان در کارها زیر بنائی افغانستان همکاری وکمک کنند واکتفا ء به کمک های بشری وروتینی نه نمایند یقینا افغانستان میتواند به پای خود به ایستدودر کنار کشور های دوست وهمسایه جایگاه اصلی خود را دریابد که جای دارد بدین مناسبت به تمام مردم افغانستان وبخصوص به اهالی محترم ولایت باستانی هرات افتتاح این سد آبی را تبریک بگویئم و آینده بهتر وروشنتری را به همه آرزونما ئیم والسلام