نتایج قابل بیشبینی آتشبس موقت در روز های عید سعید فطر در افغانستان :

 

نتایج قابل پیشبینی  آتش بس موقت  در روز های عید سعید فطر :       

=====================================      

 بدون شک صلح واقعی ودایمی خواسته ملت مسلمان افغانستان است وهر اقدام عملی  که برای  صلح واقعی  صورت گیرد وهر قدمی که برداشته شود سزاوار حمایت وپشتیبانی است امید واریم که روزی مردم افغانستان به این آرزوی دیرینه خود برسند وجنگ وخون ریزی در کشورشان خاتمه یابد .

 .آتش بس موقت که در چند روز عید بین طرفین جنگ برقرار گردیده بود نشان داد که مردم افغانستان چقدر تشنه صلح وامنیت در کشور خود هستند وهمه امیدواراند که  روزی این آرزوی شان تحقق پیداکند وبه سراب مبد ل نگردد و جنگ وخون ریزی ها اقلا  در سرزمین شان ختم ویا کاهش پیداکند   ودوطرف جنگ رعایت حال ملت ومردم خود را بنمایند وجهت تحقق این آرزووخواست برحق شان اقدامات عملی از خود نشان دهند .                                                                                            

 چیزهایکه  از این آتش بس موقت درک و برداشت کرده میتوانیم قرار زیل میتوان  آنها را برشمرد  – ۱- مردم افغانستان بطور عموم در این چند روز نشان دادند که همه خواهان صلح وامنیت دایمی درکشور خود هستند – ۲- صفوف وبدنه نیروهای هر دوطرف قلبا علاقه مندی  واشتیاق خود را به تامین صلح وامنیت نشان دادند که از وضعیت ورفتار شان آشکارا وهویدا  دیده میشد – ۳- خستگی از جنگ – که از چهره های نیروها ی طرفین بوضاحت دانسته میشد – ۴ – بدنه وصفوف قوت ها نشان میدادند که هیچکدام شان دشمنی بین ملت خود را دیگر  نمیخواهند – ۵- تصور میگردید  که کنترل نیروهای طرفین جنگ به تدریج از اداره مدیران جنگ وسیاسیون  خارج  میگردد وبمشکل دیگر اداره کرده بتوانند چه دیدیم که در این چند روز آتشبس موقت بدون  کدام هدایت روشنی در ورود دستجمعی طالبان مسلح در داخل شهر ها از قبل از طرف رهبری شان  ولی آنها بطور مسلح بداخل شهر ها  وارد شدند وجانب دولت هم برای ورود طالبان مسلح در داخل شهر ها موافقت قبلی نکرده بود ولی این عمل انجام شد  – ۶- تثبیت نیروهای تروریستی دیگری که بانزدیکی طالبان ودولت افغانستان هیچ  خوشبینی اصلا ندارند وکاملا در تضاد قرار دارند که عملیات انتحاری در ننگرهار در روز های آتشبس گواه روشن آن است  - ۷- توجه بیشتر جریان ها وکشور های دخیل ودشمن با افغانستان   به  قضیه آتشبس وصلح ونتایج حاصله ازان واتخاذ تدابیرشدید تری  برای دور ساختن طرفین از نزدیکی باهم  - ۸ – مخالفت شدید جریانها وکشور های که منافع خود را در ادامه جنگ در افغانستان میدانند – ۹- مخالفت مافیای جهانی  که منافع خود را در بی امنی وبی ثباتی افغانستان سراغ دارند وعواید هنگفتی از کشت وقاچاق مواد مخدر بدست می آورند – ۱۰- ایجاب عدم خود باختگی وژرف نگری سیاسیون وجامعه مدنی کشور ما در قضیه صلح  وحفاظت از دست آورد های ارزشمند حاصله مردم افغانستان  بطول مدت  سالها و....و..  

اسلام و آزادی های خدادادی و مشروع بشری :

اسلام وآزادی های خدادادی و مشروع  بشری:

بدون شک دین اسلام آزادی های طبعی خدادادی  و مشروع مردم را قبول دارد و آنها را به رسمیت شناخته و به آنها احترام میگذارد. و بر اسرار زندگی انسانها مزاحمت ایجاد ننموده، احکام اسلامی بر ظواهر موجود و احوال جاریة اشخاص و افراد جامعه حکم کرده مسایل درونی انسانها را بین خود فرد و خدایش باقی گذاشته و از قضاوت خارج میداند

(هل شققت قلبه = آیا دلش را شکافته ای). ( حدیث شریف ) چنانچه

زمانیکه حضرت عمر «رض» دید که  یکی از سران قریش بر شخصی از رعایای  ( شهروندان ) اسلام درشت سخن میگوید به او خطاب کرده فرمود:  ( متی استعبدتم الناس ولقد ولدتهم امهاتهم احرارا ) مردم از مادران خویش آزاد تولد شده اند، کسی حق ندارد بر آزادی ایشان تسلط و مزاحمت ایجاد کرده و آزادی شان  را از آنها سلب نماید. پیامبر اسلام «ص» زمانی که کسی را برای دعوت و اجرای احکام اسلامی در سرزمین وظیفه میدادند تأکید شان بر این بود که نمازها را بر مردم ثقیل نخوانده و طولانی نسازد. از پرحرفی و وراجی خودداری کرده از سخنرانی های طولانی و ملال آور بپرهیزد. هر روز بر مردم سخنرانی نکرده بلکه به مقتضای شرایط زمان احکام اسلام را برای مردم باز گو کند. حتی احکام منصوصی که از جانب خدا بر پیامبر، در بارة مسایل مختلف زندگی جامعه در ابتدای اسلام نازل میگردیده است، میبینید در آنها شرایط زمان و اوضاع موجود جامعه و وقت در نظر گرفته شده که (تشریع تدریجی) خود یکی از مسایل اساسی فقهی در اسلام است. بلی، احکام اسلامی به شکل تدریجی، مناسب با شرایط موجود جامعه و زمان نازل و نافذ میگردیده است  ماننده : حکم تحریم شراب (خمر) که به مراحل چندگانه از جانب شرع مقدس تحریم گردیده است. در مرتبة اول به تعبیری بیان شده که شراب گویا فائیده و ضرر هر دو را دارد ولی ضررش نسبت به مفادش بیشتر است

(... و اثمهما اکبر من نفعهما)11 و به مرحله دوم شرب خمر را در حال ادای نماز ممنوع و تحریم گردانیده ( ولاتقربوا الصلات وانتم سکری ) 2 )و در مرحلة سوم و نهایی به شکل قطعی شرب خمر را ممنوع و حرام قطعی اعلان کرده و چنین فرموده است: 

(ای مومنان شراب، قمار و بت پرستی و (ازلام) نوع دیگری از قمار ( همة اینها پلید و از عمل شیطان است. از آن دوری کنید تا رستگار شوید.)13  - که نهایتاً عمل شرب خمر را زشت و حرام قطعی اعلان کرده وفرموده است.   (  یا ایها الذین آمنوا انماالخمر والمیسر والانصاب والازلام رجس من عمل الشیطان فا اجتنبوه لعلکم تفلحون ) سوره ماءیده آیه ۹۰  ) 

فطرت خفته بشر با ندای رسای اسلام بار دیگر از خواب غفلت بیدار گردید :

قطرت خفته بشر با  ندای رسای اسلام بار دیگر از خواب غفلت  بیدار گردید :

============================================

 فطرت خفتة بشر به ندای جاویدانة اسلام که فرمود: (ای مردم ما شما را از زن و مردی آفریده ایم و شما را دسته دسته و قیله قبیله ساختیم و بصورت ملتهای مختلف و اقوام متعدد قرار دادیم تا همدیگر خویش را از هم بازشناسید و همانا بهترین و گرامی ترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شما است)

( یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر وانثی وجعلناکم شعوبا وقباءیل لتعارفوا ان اکرمکم عندالله اتقیکم ان الله علیم خبیر ) حجرات آیه ۱۳)

یکبار دیگر به این ندا  لبیک گفت. چنانچه قبل از ظهور اسلام  سران قریش برای خویش نسبت به مردمان دیگر فضل و کرامت بیشتری  قایل بودند و در مراسم حج و ورود به کعبه معظمه  از راهی که دیگر مردم به کعبه وارد میگردیدند آنها وارد نمی شدند واحساس غرور میکردند

 و بر خلاف راه مردم میخواستند تا راه دیگری مخصوص به خود داشته باشند، که قرآنکریم خطاب به ایشان میفرماید: (ای قریش از همان جایی که مردم دیگر وارد کعبه میشوند شما هم وارد شوید و برای خود ترجیح و فضلی قایل نباشید)7. و پیغمبر اسلام«ص» با ندای رسای خویش در حجة الوداع چنین میفرماید: (ای مردم همانا! خدای شما یکی و پدر و مادر  شما یکی است، همة شما از نسل آدم بوده و آدم از خاک است. همانا بهترین شما نزد خداوند پرهیزگارترین شما است. هیچ عربی را بر عجمی و هیچ عجمی را بر عربی و هیچ سفیدی را بر سیاه و سرخی و هیچ سیاهی را بر سفیدی فضلی نیست مگر بواسطة تقوی و پرهیزگاری.)8 ( ترجمه حدیث شریف )

مگر متأسفانه می بینید اسلام با همة زیبایی ها و خوبی هایش مورد تهمت و تنقید معاندان و مخالفانش قرار میگیرد و اعمال عده ای که اعمال شان به موازین واصول  اسلامی هیچ ربطی و تناسب ندارد و ممکن است ریشه های دیگری داشته باشد،  به اسلام و دین برحقش  چسپانیده شده و بواسطة همین اعمال و رفتار-  بسیار مغرضانه اصل دین از جانب مخالفان کوبیده میشود. و این در حالی است که همة تأکیدات اسلام و نصوص صریح قران کریم و سنت پیغمبر اسلام بر عطوفت و مهربانی، تساهل و آسانگیری بر امت دعوت و اجابت (بشریت) تمرکز داشته و صراحتاً قرآنکریم میفرماید که: خداوند بر بندگانش آسانی و سهولت را اراده دارد نه عسر و مشقت را9  (یرید الله بکم الیسر ولا یرید بکم العسر )و پیغمبر اسلام به پیروانش دستور اکید داده و فرموده است: (به مردم آسان گیر بوده متشدد و سختگیر نباشید و برای «مردم» مژده دهید، فاصله و تنفر ایجاد نکنید).10 ( یسروا ولاتعسروا بشروا ولاتنفروا ) حدیث شریف 

دین واقعی همیشه سبب اصلاح - هدایت ورستگاری انسانها بوده است :

 دین واقعی همیشه سبب  اصلاح - هدایت ورستگاری انسان ها  بوده است :

در تاریخ بشریت میبینید دین واقعی و حقیقی همیشه سبب اصلاح، هدایت و پیشرفت زندگی انسان ها بوده، اخلاق و آداب اجتماعی و روش زندگی را به شکل درست و صحیح آن دین برای بشر همیشه  آموخته است.  

اگر امروز عده ای از مردم در جهان معاصر از نام دین بخصوص اسلام ترس و هراس پیدا نموده و به نحوی میخواهند خشونت ها و درگیری های موجود در جهان را بواسطة شرائط و جوسازی های موجوده  به مسلمانان و اسلام نسبت دهند از دو جهت ممکن باشد: اول شاید خودشان اسلام را هنوز نشناخته و بواسطة همین عدم شناخت از اسلام و ارزش های متعالی آن به این دین و ارزشهای معنوی آن تهمت و افترا می بندند . زیرا اسلام در هیچ جای تعدی، ظلم، قتل نفس – انتحار، خشونت و افراط گرایی را به پیروان خویش اجازه نداده و نمیدهد.  ودر آیات متعدد قرآن کریم این اعمال را مردود ونا روا اعلان میکند وقتل نفس انسان را بزرگترین گناه وجنایت بعد از شرک بالله میداند  

دوم: شاید بواسطة اعمال عده ای جاهل ومتعصب از مسلمانان باشد: زیرا عدة بواسطة درک ناقص که از اسلام دارند، متأسفانه اعمالی را از خود نشان میدهند که به اصول و اساسات اسلامی هیچ ربطی ندارد و اعمال اینها متاسفانه به نزد مخالفین اسلام سندی بر کوبیدن اسلام و دین برحقش میگردد. تا جایکه از زبان شان بمراتب تروریزم اسلامی نیز  شنیده شده ومیشود ؟ زیرا بعضی از انسان ها مسلمان نما بنام اسلام چنان  اعمالی را از خود نشان داده و میدهند که بواسطه اعمال ایشان ضربات بس کوبنده  برپیکر اسلام نیز وارد میگردد که اگر میلیارد ها دالر هم مصرف مستقیم اسلام ستیزی میگردید به اسلام ودین برحقش چنین ضرباتی خرد کننده وارد نمیگردید ومخالفان اسلام چنین آسان به اهداف نامیمون خود نایل نمیگردیدند ولی با اعمال ورفتار این عده جاهل وافراطی متعصب  با مصرف بسیار کم واندکی دشمنان اسلام توانستند و

  میتوانند از اسلام ودین برحقش چهره خشونت آمیزی ساخته و به دینا آن را چنین معرفی کنند و در زمان لزوم برای کوبیدن اصل  اسلام آن را بر رخ مسلمانان و خوشبینان اسلام در جهان بکشند و آن را برای خویش دلیل موجه و دست آویز بزرگی نیز داشته باشند و هر زمانی که بخواهند مورد سوء استفادة قرار داده و مانند ه پتک آن را بر فرق اسلام و مسلمانان بکوبند. در حالیکه اسلام از ابتدای ظهورش از طرفی در مقابل همة بیدادگری ها -  جهالت ها و نابرابری های ظالمانه در سراسر گیتی صدای اعتراض بلند کرد و با ندای رسا و حیات بخش خویش عدالت و مساوات را در سراسر جهان شعار خویش ساخته و آن را به گوش فطرت خفتة بشر که در زیر ظلمت ها و تاریکی های جاهلانه خرد میگردید رسانیده و از جانب دیگر انسانها را به (صراط المستقیم) هدایت دعوت کرده، اخوت و برادری، محبت و دوستی را با شعار اینکه: همة معتقدان و مؤمنان برادر یکدیگر اند3،  ( انما المومنین اخوه ) همه بشریت را بسوی توحید و خداپرستی و انسان دوستی فراخوا ند و تحت شعار اینکه آنهاییکه با تو در دین شریک نیستند در انسانیت شریک اند، (۱ )همه انسانها را شریف و محترم دانسته و انسان را ذاتاً صاحب کرامت وشرافت بشری معرفی کرد وبا اعلان ( ولقد کرمنا بنی آدم  ) آن را بگوش همه عالم رساند  ( قرآن کریم  ) .

در حالیکه همزمان با ظهرو اسلام، ستمگران حاکم بر اوضاع آشفتة جاهلیت عصر با مساعد بودن محیط منحرف و ظالمانه برای ایشان، میخواستند تا مردم همچنان جاهل و از نور اسلام و دین دور باقی بمانند تا ایشان همچنان بتوانند به راه و روش ظالمانة گذشتة خویش ادامه داده و از انسانها مانند گذشته بهره بکشند، که به خواست و ارادة الهی این بار به برکت ندای برحق اسلام فطرت خفتة بشر از خواب غفلت بیدار گردید و به ندای فطرت بشری جواب مثبت داد و با این جواب مثبت دیدید که ملت های جهان فوج فوج به دین اسلام گرویدند(5 )

( ورایت الناس یدخلون فی دین الله افواجا  ) سوره نصر قرآن کریم )و به یاری اسلام از یوغ ستمگران مستبد زمان  خویش رهایی یافتند.

 

تمام انبیاء الاهی انسانها را به توحید وخداپرستی ترک شرک وبت پرستی عدالت وحق طلبی دعوت کرده وهمه در یک راه روان بودند :

تمام انبیاء الاهی انسان هارا به توحید وخدا پرستی ترک شرک وبت پرستی عدالت وحق طلبی - دعوت کرده وهمه در یک راه روان بودند :

=======================================================

 اگر سر نوشت هر یک از انبیا الاهی علیهم السلام را دقیق مورد مطالعه خود قرار دهیم میبینیم که  در حقیقت تمام انبیاء الاهی انسانها را به مفهوم کلی به اسلام( تسلیم گردیدن به الله) دعوت کرده  ودر حقیقت  همه ادیان برحق الهی در اصول کلی خود یکی بوده و همة آنها بشریت سرگردان را به توحید و خداپرستی، ترک شرک و بت پرستی و عدالت و حق طلبی دعوت کرده از شرک، نفاق، جهل و خرافات منع نموده  که قرآنکریم در باره دعوت وروش انبیاء (ع ) بما چنین ارشاد می فرماید: (ای محمد به اهل کتاب بگو: بیائید بسوی کلمة حق که در بین ما و شما مساوی و مشترک است و آن اینکه جز خدای یگانه ذات دیگری را پرستش نکنیم و کسی را شریک او نسازیم و بعضی از ما بعضی دیگر را بجای خدا (ارباب) خود نپذیریم. هرگاه از پذیرش دعوت حق سربتابند به ایشان بگو شاهد باشید که ما خالصانه تسلیم امر خدا هستیم). 1

( قل یا اهل الکتاب تعالواالی کلیمه سواءبیننا وبینکم الا تعبدوا الا الله ولا نشرک به شیاء ولایتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله

 فان تولوافقولوا اشهدوا بانا مسلمون )سوره آل عمران آیه۶۴  

یقیناً اختلافاتیکه در اصول ادیان الهی بعدا ایجاد شده از اصل دین نبوده بلکه بواسطة عوامل منتسب به دین و توسط انسانها ایجاد گردیده زیرا در پیشگاه خدای بزرگ دین حق یکی است. وآن هم تسلیم بودن به حق است .اختلافاتی که در اصول ادیان بین پیروان ادیان بمیان آمده و سبب عداوت و دشمنی بین ایشان شده بر خلاف تعالیم ادیان و دساتیر خداوندی بوده  زیرا دین برای یکتا پرستی و توحید الهی از جهتی و برای وحدت، دوستی و اخوت و برادری در بین انسانها از جهت دیگر فرو فرستاده شده. قرآن کریم در سورة شوری باز چنین میفرماید: (خداوند برای شما مؤمنان آئینی را بیان داشته و مشروع گردانیده که پیش از شما آن را به نوح هم توصیه  کرده بود و آنچه را که به تو «محمد(ص)» وحی کردیم به ابراهیم، موسی و عیسی هم سفارش نموده ایم و آن اینکه دین را ثابت و استوار نگهدارید و از اختلاف و تفرقه در آن بپرهیزید.) 2 ( شرع لکم من الدین ما وصی به نوحا والذی اوحینا الیک وما وصینا به ابراهیم وموسی وعیسی ان اقیموا الدین ولاتتفرقوا فیه کبر علی المشرکین ما تدعوهم الیه  الله یجتبی الیه ما یشا ء ویهدی الیه من ینیب  ) سوره شوری آیه ۱۳