این است زندگی ما ؟ ( حمله انتحاری برمحفل میلاد النبی (ص ) در کابل :

 

این است زندگی ما ؟ (حمله برمحفل میلاد النبی (ص) در کابل :                   )                                          

زندگی ما مردم افغانستان بدون کدام (معیار) زندگی  که مردمان دیگر جهان از نظر – امنیت – آسایش – آرامش – رفاه وغیره ازان برخوردارند میسر نبوده بلکه زندگی ما بیشترشبیه  کشت للمی بوده که اگر فیوضان رحمت الاهی بانزول باران رحمتش یعنی (صلح وامنیت ) خدایی  میسر گردید میتوانیم در پناه لطف خداوندج درامان بوده وزنده بمانیم ودر غیرآن حیات هر فردی از مردم افغانستان چه در خانه – در مسجد  درهوتل در تالار- در مزرعه در بازار درمکتب ودانشگاه در سر کار ووظیفه خلاصه در همه جا خطر آن را تهدید میکند ومسیولین دولتی وامنیتی ما هم از بسکه بحث امنیت برآنها تکراری شده دیگر در قبال این قضیه معافیت حاصل کردند بطور مثال حمله امشب سه شنبه ۲۹ عقرب سال ۹۷ برمردمان ملکی وعلماء دینی  در محفل میلاد النبی (ص ) در هوتل اورانوس کابل که صورت گرفته  باعث کشته وزخمی شدن ده ها تن از مردمان ملکی و علماء دینی وغیر نظامی که در این محفل مذهبی حضور بهم رسانیده بودند  گردیده  چه توجیه نظامی وحربی  میتواند داشته باشد ؟ حمله که باهیچ معیا ر انسانی حربی ونظامی و... مطابقت ندارد فقط هدف آن کشتن انسانهای بیگناه وایجاد رعب وحشت و( انارشیزم ) دربین  مردم و جامعه دیگر چه هدفی میتواند داشته باشد؟ زندگی در این وضعیت مثال روشنی از زندگی هر روزه  ما مردم مظلوم  در افغانستان است ؟ در حالیکه به ارواح طیبه شهدای مظلوم این حادثه وسایر شهداء دعا ودرود میفرستم برای زخمی ها شفای کامل وعاجلی از رب العزت تمنا داریم برعاملین چنین اعمال غیر انسانی نفرین ولعنت میفرستیم واز خدای بزرگ عذاب ابدی را برای شان خواهانیم  الهم عزبهم فی الدنیا والاخره یاولی ویا نصیر                                                                                          

بمناسبت میلاد نور :

 

 

 :                                                  بمناسبت میلاد نور                                                                                                                                                                       

( محمد صلی الله علیه وسلم ازولادت تا بعثت  )                                                                                                                                                    

حضرت محمد ( ص ) دردوازدهم ماه ربیع الاول ( پنجا وسه سال قبل از هجرت بمدینه منوره)  مطابق بتاریخ 570 میلادی جهان بشریت را بنور تولد خویش منور ساختند  که هم زمان باتولد آن حضرت (ص) در جهان آن روز تحولات وواقعات شگفت انگیزی  پدید آمد از جمله آتشکده زردشتیان خاموش وقصر کسری شکست برداشت وتزلزل در بت ها وبت پرستان بمیان آمد حضرت محمد (ص ) در خانواده عبدالمطلب از طائیفه قریش بدنیا آمدند اسم پدر شان عبدالله بن عبدالمطلب واسم مادرشان آمنه بنت وهب بود هنوز تولد نیافته بودند که پدر شان وفات کرد وبا یتیمی بزرگ شدند در دوران طفولیت ونوجوانی خود  مشکلات ومصیبت های زیادی را پشت سر گذشتاندند – هنوز به سن رشد وجوانی نرسیده بودند که مادر وجد مهربان شان عبدالمطلب نیز دنیا را وداع گفتند که بعد از آنها مسئولیت آن بزرگوار به دوش ابوطالب عموی شان افتاد – دوران طفولیت ونوجوانی خود را با رنج وزحما ت فراوان سپری کردند ازسن طفولیت ونوجوانی در بین مردم به اخلاق پسندیده وحمیده شهرت داشتند وبا اخلاق نیکوی خود توجه مردم را بخود جلب کرده بودند مردم با ایشان اعتماد واطمینان داشته  وبنام محمد الامین ایشان را میشناختند ودر دوران جوانی خود سفرهای را در اطراف  حجاز بخصوص در شام آن روز انجام دا ده بودند ودر سن جوانی  با اخلاق نیک وپسندیده خویش توانسته بودند اعتماد مردم را حاصل نموده و مسائیل ذات البینی شان  را حل کنند ومردم برای حل مسائیل خود اکثرا به ایشان مراجعه میکردند بیشتر اوقات خود را در عالم تفکر واندیشه بسرمیبردند – تفکر در جهان وخلقت کائینات -  تفکر در باره نجات انسان از لجنزار شرک وفساد وراه هدایت واصلاحش – تفکر در عالم آفاق وزیبائی ها کائنات وطبیعت -  وقدرت خالق لا یزال که پدید آورنده آنها ست – تفکر در باره انسان  وهدایت آن . بطور خلاصه اگر خواسته باشیم جامعه آن روز عربستان را خوبتر بدانیم بهتر است تا از زبان حضرت جعفر بن ابی طالب پسر عموو یار گرامی آن حضرت (ص) بشنویم که او دراین باره چنین میگوید : قبل از بعثت آن حضرت (ص) بمقام رسالت وپیامبری ماقومی بودیم – جاهل که بت ها را عبادت میکردیم – خود مرده هارا میخوردیم – فحشا ء را انجام میدادیم – صله رحم را قطع کرده بودیم – بریکدیگر ظلم وجفا میکردیم – همسایگان را فراموش نموده بودیم – اقویای ما ضعفارا میخوردند وپایمال شان  میکردند  در چنین حالتی بسر میبردیم تا اینکه خداوندج برما پیغمبری را از نفس خودما بر ما فرستاد وبمصداق آیه قرآن کریم که فرمود: 

 ( ای مومنان بشما رسولی از نوع ونفس  خود شما فرستاده شده دشوار است براو رنج شما – حریص است بر هدایت شما وبرشما مومنان بسیار بخشاینده ومهربان است 1) که ما صدق وامانت داری – عفت ونسب اورا میشناختیم وبپاکی وطهارت او عقیده وباور داشتیم وداریم اوما را بسوی توحید وعبادت خداوند بزرگ ویکتا (ج ) وترک شرک وبت پرستی دعوت کرد ومارا به صداقت وامانتداری – صله رحم – حسن همجواری – خوداری از ریختاندن خون ناحق خود داری از ازدواج با محارم –امر کرد واز فسق وشهادت ناحق – خوردن مال یتیم – قذف (تهمت ) محصنات مومنات واز شرک  بخدای واحد ویگانه و اطاعت ازطاغوت نهی کرد وبه توحید وخدا پرستی خدای واحد ولا شریک - واقامه صلاه - ودادن زکوات وروزه رمضان -  وجهاد فی سبیل الله -  وامر با المعروف ونهی ازمنکر وباقی اعمال صالحه امر وهدایت فرمود که ما بر پیغمبری او تصدیق کرده وایمان آوردیم وآن چیزیکه از نزد خداوندج بما آورده بود همه را تصدیق واطاعت کردیم حلال خدا را حلال وحرام خدا را حرام دانسته وبرآنها عمل کرده ومیکنیم ( الهم صلی علی محمد وعلی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم وعلی آل ابراهیم انک حمید مجید )  

توصیه پیامبر بزرگ اسلام ( ص) براجتناب از عداوت وکینه ورزی :

 

توصیه پیامبر بزرگ اسلام (صلی الله علیه وسلم ) بر اجتناب ازعداوت و کینه ورزی :  

==============================================                                            

حضرت انس بن مالک میگوید که پیامبر اسلام ص بمن گفتند ای پسرم اگرمیتوانی ازصبح تا شام و ( درتمام زمان) دردلت هیچ نوع کینه وعداوت نسبت بمردم باخود نداشته باشی پس چنین باش که این از روش وسنت من است کسیکه سنت مرا زنده نگهدارد مرا دوست می دارد وکسیکه مر ا دوست می دارد بامن در بهشت است                                                                    

 (عن انس بن مالک رض قال  قال لی رسول الله ص یا بنی ان قدرت ان تصبح وتمسی ولیس فی قلبک غش لاحد فا فعل ثم قال لی یابنی وذالک من سنتی ومن احی سنتی فقد احبنی ومن احبنی کان معی فی الجنه  رواه الترمذی                                            

تفکر در زیبایی ها وقوانین جاری در طبیعت وعالم هستی :

تفکر درزیبائی ها وقوانین جاری در طبیعت و عالم هستی ( کاینات ):

طوریکه قبلا اشاره کردیم جهان هستی باهمه زیبائی ها وظرافت های که دارد و در خلقت هرجزء از اجزای آن زیبایی ها وظرافت ها ی موزونی  بکار رفته  که هرکدام از آنها را میتوان آیه ها ونشانه های  قدرت خالق لایزال الاهی دانست وشگفت آور تر اینکه درحالیکه اجزاء کائینات وجهان هستی  همه باهم در ارتباط ونزدیکی وپیوستگی قرار  دارندوحتی بعضی ازآنها یکی علت وجود دیگری میگردند ودر پیدایش یگدیگر حالت علت ومعلول رابخود میگیرند مانند ه پیدایش ابر از وجود بخار وعلت وجود برف و باران از پیدایش ابروهمچنین پیدایش مواد غذائی ونباتی به سبب وجود زمین - آب وهوا و پیدایش محصول زمین به علت غذا وکود که باز منشاء نباتی وغذائی دارد وپیدایش مرغ به سبب  تخم مرغ وعلت وجود تخم مرغ به سبب خود مرغ که این سلسله  را هرچه خواسته باشیم  وسعت داده میتوانیم  . خلاصه  اینکه با وجود ارتباط اجزاء عالم وکائینات با یگدیگر بشکل زنجیره ای ولی بازهم  همه  جهان واجزای عالم هستی درحالیکه  بایگدیگر مرتبط وپیوسته هستند مگر  در حقیقت همه اجزای عالم وکاینات وابسته ومحتاج ومحدود ونسبی بوده وبقدرت خارج از حیطه کائینات که آنها را خلق وایجاد کرده و نظم وزیبائی بخشیده محتاج اند. خلاصه اینکه

 وجود کائینات باهمه زیبائی ها وظرافت های موجود که دارد که همه آنها واقعیتی های است قابل مشاهده درک ولمس واحساس ومتغییر ورنگارنگ ودر عین حال محتاج محدود نسبی که وجود هر یک از اجزاء آنها وابسته به شرائیط زمانی ومکانی که زمانی وجود دارند وزمانی وجود ندارند ووجود یکی نسبت بدیگری کامل تر ویا ناقص تراست  وعلوم تجربی وبخصوص فرمول (ترمودینامیک ) یا دینامیک حرارتی امروز  ثابت ساخته که پیدایش کائینات وجهان هستی را بدایت وآغازی موجود  بوده است  که از زمان معینی پیدا گردیده اند لذا نظریاتیکه گویا عالم هستی قدیم ازلی وابدی بوده است با این فرمول  و نظریه (ترمو دینامیک )باطل ثابت میگردد . پس زمانیکه برای  کائینات  وعالم هستی بدایت ثابت گردد لزوما  جهان هستی را نهایت وپایانی نیزاست لذا به اساس ثبوت علم وتجربه   گفته میتوانیم که جهان هستی وکائینات طوریکه آغازی داشته اند پایانی نیز دارند پس از این جهت  کائینات وجهان هستی ازلی وابدی نبوده وپایدار وثابت باقی نخواهند ماند وبه روزیکه خداوندج حکم کند این نظام  کائینات همه درهم وبرهم خواهد شد ( اذا قضا امرا فانما یقول له کن فیکون ) 2 وآن قدرتیکه ازلی وابدی وپایدار وثابت ولایتغییر بوده و خواهد بود قدرتی است ماوراء کائینات وجهان هستی وآن قدرت بی شک قدرت خالق لایزال ومدبر امور دانا وتوانا حی وقیوم (الله ) متعال ا ست (تعالی الله عما یصفون )

 

اوصاف پیامبر اسلام قبل از بعثت به پیامبری :

 

بسم الله الرحمان الرحیم :                                                              

( اوصاف پیامبر اسلام قبل از بعثت به پیامبری )                                                           

                                   

بنقل از کتب سیرحضرت محمد صلی الله علیه وسلم قبل از بعثت به پیامبری دربین عموم مردم  از خصال نیکو وصفات حمیده وپسندیده برخوردار بوده که مردم ایشان را به عنوان محمد امین میشناختند – انسان  بادرک واندیشه -  و صاحب دید ونگرش عالی واستواری نسبت به همه  قضایای اجتماعی وقت و زمان  خود صاحب بوده چنانچه دردوران نوجوانی  در بین مردم به نیکی وامانتداری شهرت داشته  وبر زیرکی وژرف اندیشی شان نسبت به قضایای اجتماعی وقت وزمان همه  گواهی میدادند   چنانچه هنوز نو جوانی بیش نبودند که مردم برای حل وفصل  اختلافات خود با اعتمادیکه به ایشان داشتند جهت حل وفصل اختلافات ذات البینی خود به ایشان مراجعه میکردند چنانچه گویند  قباییل مختلف اعراب در زمان باز سازی واعمار مجدد مکه مکرمه وقتیکه دربالای

گذاشتن( سنگ ) حجر الاسود در بالای بنای خانه کعبه  باهم اختلاف  پیداکردند ونزدیک بود  باهم درگیر شوند ایشان با درایت کاملی توانستند این اختلاف  را بشکل مناسب وخوبی  مرفوع سازند  طوریکه حجر الاسود را در بین چادری نهاده وهر گوشه از چادر را به دست یکی از سران وبزرگان قباییل داده تا مشترکا حجر الاسود را در بالای بنای اعمار شده مکه  جا بجا کنند واز این کار وابتکار (محمد )ص همه مردم  راضی گردیده و ستایش شان کردند  ودر سیره پیامبراسلام قبل از بعت باز  چنین  میخوانم :  هیچ وقت و زمانی از گوشت هایکه بنام بتان ذبح میگردیده نخوردند ودر جشن ها یکه برای تجلیل بتان برپا میگردیده هیچگاهی  اشتراک نکرده وهیچ زمانی باده ننوشیده اند وازطفولیت و نو جوانی از معبودهای باطل همیشه بیزار ورویگردان بوده بحدیکه هیچ چیزی بیشتر از اینها بنزد شان مکروه ومبغوض نبوده وایشان را آزار نمیداده است وهمجنین قسم بنام بت های مشهور چون (لات ومنات عزات )ودیگر بت هارا هرگز تحمل نداشته  انسان باحیا - حلیم وبرد بار که اسماعیل بخاری صاحب کتاب صحیح البخاری از حضرت جابر بن عبدالله  (رض ) چنین روایت میکند  :                                                                              

( زمانیکه خانه کعبه مجددا اعمار  میشد پیامبر اسلام وعمویش عباس بن عبدالمطلب  برای کمک به تعمیر کعبه سنگ جمع آوری کرده ومی آوردند عباس رض به حضرت محمد میگوید  : دامن پیراهنت را برگردنت بیاویز تا تورا از آسیب سنگ ها در امان داشته وحفاظت کند ولی ناگهان محمد صلی الله علیه وسلم بر زمین می افتد در حالیکه چشمانش رابرآسمان دوخته  وحالت اغماء را بخود گرفته  مثل اینکه بخود نبوده باشد حالتش دیگرگون میگردد زمانیکه  بخود می آید از نگرانی زیاد چنین میگوید : دامن جامه ام ؟ دامن جامه ام ؟ ولباس های خود را بخود پیچانیده ومحکم گرفته  که مبادا عورت هایش  را کسی دیده ویا متوجه شده باشد ؟ محمد (ص) در عنفوان جوانی  قسمتی از وقت وزمان خود را در تفکر واندیشیدن اختصاص میدادند و بعضا در جاهای گوشه ودوراز همه بتفکر فرو میرفتند خلاصه اینکه  محمد (ص ) طوریکه قبلا اشاره کردیم  از ابتدای نوجوانی خود در بین قوم خود به رفتار نیکو وخلق حسنه وخصال پسندیده متصف بوده واز همه انسانها متفاوت  و ممتازبوده و در میان تمام  مردم از همه شان  جوانمردتر – جواد تر وصاحب خلق خوش ونیکو تر ودر همنشینی بامردم از همه ارجمند تر وصبور تر ودر سخن گفتن از همه راست گفتار تر بودند -  انسان حلیم - نرم خو – بزرگوار- بخشنده جواد - نیکو کردار ودر عهد وپیمان خود از همه مردم پایبند تر وامانت دار تر بودند  چنانچه که گفته آمدیم  مردم ایشان را به سبب کردار نیکو وخصال پسندیده شان  بنام  محمد امین میشناختند ودر حقیقت هم ایشان چنین بودند  چنانچه  ام المومنین خدیجه صدیقه رضی الله عنها در باره شان چنین روایت میکند  : ایشان تمام بارهای بجا مانده از قافله ها را بدوش میکشیدند  ومردمان مستمند وبینوا را همیشه شخصا یاری میکردند ومهمانان خود را گرامی میداشتند ودر کارهای خیر ونیک از همه پیشی میگرفتند وبدیگردایم  یاری میرساندند ( الهم صلی علی محمد وعلی آل محمد کما صلیت علی ابراهیم وعلی آل ابراهیم انک حمید مجید الهم بارک علی محمد وعلی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم وعل آل ابراهیم انک حمید مجید )