حکمت وفلسفه روزه ماه مبارک رمضان :

بسم الله الرحمن الرحیم :

فلسفه وحکمت روزه ماه مبارک رمضان :

 

قرآن کریم در سورة بقره آیه 182 چنین فرموده(  یا ایها الذین امنوا کتب علیکم الصیام کما کتب علی الذین من قبلکم ) ای مؤمنان بر شما فرض گردیده روزه مثلیکه فرض گردیده بود بر امت های پیش از شما تا اینکه پرهیزگار وباتقوی شوید)   

چیزیکه ازحکمت وفلسفه عبادات مفروضه در اسلام  بطور کلی دانسته می شود این است که در انجام هر یک از عبادات مفروضه اسلامی

حکمت و فلسفه ظریف و جداگانه نهفته است که با  انجام آن عبادت انسان مؤمن  میتواند طهارت، نظافت، صفا و صمیمیت، اخلاص و اخوت، صبر و شکیبایی، تحمل و بردباری و دیگر ارزشهای معنوی انسانی را بدست آورد و از این راه بتواند خود را از لجنزار مادیت وگرفتاری های دنیوی بطور مقطعی هم اگر شده برای مدت زمانی رهانیده و به پیرایش وتهذیب اخلاقی و روحی خویش بپردازد تا بدینوسیله بتواند احتیاجات معنوی انسانی ودرونی خویش را مرتفع ساخته، روح ومعنویات عالی انسانی را در خود تنزیه وتزکیه وپالایش دهد.     

بطور مثال،خود روزه ماه مبارک رمضان یکی از همین عبادات اسلامی بوده که شخص روزه دار میتواند از طریق امساک روزه به تغذیة  معنوی وتزکیه نفس وتقویه اراده انسانی در خود پرداخته، آماده مجاهدت های بیشتری در عرصه های مختلف زندگی خویش گردد. 

یقیناً شخص مؤمن روزه دار باصیام روزه ماه مبارک رمضان میتواند در پهلوی کسب فیوضات فراوان دیگر حکمت وفلسفه روزه را نیز درک نموده، به ابعاد گوناگون آن پی  ببرد واز صحت جسمانی که در پی امساک روزه ماه رمضان برای انسان روزه دار حاصل میگردد (صوموا تصحوا) گرفته تا به فلسفه اجتماعی واخلاقی روزه که شخص (صائم) و روزه دار با گرفتن و امساک روزه در طول مدت یکماه متوالی وپیهم میتواند حاصل نماید نیز پی ببرد طوریکه انسان روزه دار وصائیم از این طریق میتواند

 از وضعیت اجتماعی و طرز زندگی انسانهای ضعیف و ناتوان که توانایی تأمین زندگی خویش و خانوادة خود را ندارند و اجباراً گرسنه زندگی کرده و گرسنه میخوابند وبسا اوقات نمیتوانند شکم خویش و فرزندان خود را سیر کرده و زندگی خویش را تأمین نمایند و اکثر اوقات شکم خودشان و اولادهای ایشان گرسنه است باخبر میگردد .که این خود بزرگترین درس زندگی اجتماعی برای انسان بخصوص برای ثروتمندان بی درد که درد گرسنگی و فقر را نمیتوانند درک نموده و بدانند که فقراء چه حالتی دارند به حساب می آید. و از طریق امساک روزه و تجربه نمودن گرسنگی میتوانند چنین درس را یاد گرفته و درک نمایند که گرسنگی و فقر چه لذتی دارد و فقر یعنی چه؟ و بدینصورت روزه داران واقعی میتوانند بدانند که فقراء و مساکین و مستمندان در چه حالتی زندگی میکنند و چطور درد گرسنگی را تحمل مینمایند و بطور فیزیکی وحسی میتوانند درک نمایند که گرسنگی چه طعم تلخی دارد؟ و از حال زار مستمندان و بینوایان خبردار گردند و به درد ایشان آشنائی پیدا کنند.

روزه در واقع عملاً مقدمة بر جهاد و مبارزه و یک نوع نبرد با نفس و خواهشات آن بحساب میرود و شخص روزه دار با تمرین آن به نفس خود میفهماند که در مقابل مشقات و گرسنگی ها باید مقاومت واستواری را بیاموزد و حوصله و تحمل، شکیبایی و امانت داری را فراگیرد. روزه همچنین به انسان ارادة قوی انسانی را آموخته و تعلیم میدهد . طوریکه او

در حالیکه توانایی دارد و میتواند بخورد وبیاشامد بدون اینکه کدام اجبار و مانع ظاهری برای جلوگیری از غذا خوردن ونوشیدنش وجود داشته باشد و کسی و یا چیزی مانع از خوردن و یا آشامیدنش گردد او هرگز نمیخورد و نمی آشامد. اگر در گوشة خلوت و یا به کدام دشت و بیابان دور افتاده هم بوده باشد و به غیر از خدای بزرگ احدی در آنجا و در آن حالت خلوت حضوری نداشته باشد، باز هم با همة توانایی هایش مبنی بر اینکه بخورد و بیاشامد و یا مجامعت کرده روزة خود را نقض نماید،او تنها بواسطة اطاعت و امتثال اوامر و دساتیر خداوندی این کار را نمیکند و به امساک روزة خویش ادامه داده و آنرا نقض نمینماید. و امر و دستور خدای بزرگ خویش را اطاعت کرده و از آن سرباز نمیزند، که این خود برای انسان مؤمن درس عظیم دیگری است که با مشق و تمرین روزه میتواند آنرا بیاموزد و اگر احیاناً کدام روزی در سنگر جهاد و مبارزه با دشمن واقعی هم قرار گیرد استقامت و پایداری کرده، سنگر را برای دشمن رها نمیکند و با همه زحمات و سختی های جنگ، از خود ایثار و پایداری نشان می دهد. 

حکمت و درس دیگری که از تمرین و مشق روزه برای انسان روزه دار حاصل میگردد خودسازی و حصول اعتماد به نفس انسانی و امانت داری برای روزه داران واقعی است، که برای آنها می آموزاند تا در هیچ حالتی از احوال و تحت هیچ شرایط به حقوق و اموال دیگران ولو ناظر و محافظی هم در بالای اموال آنها حضور نداشته باشد تعرض و تجاوز ننمایند. و به هیچ صورتی و در هیچ زمان و شرائطی این حق را به خود نداده تا به حقوق و اموال و نوامیس دیگران دست درازی و تعرض کنند. چه حقوق، اموال، حیثیت و آبروی دیگران را باید ماننده حیثیت و آبروی خود دانسته و از تعرض و تجاوز مصون و محفوظ بدانند. زیرا روزه داران واقعی اعتقاد دارند که روزه به معنی واقعی اش شامل امساک تمام اعضاء و جوارح ظاهری و باطنی انسان گردیده، دست، دهان، پای، چشم، گوش، زبان، قلب و همة وجود انسان مؤمن باید روزه دار باشد. دهان و زبان او به جز از کلمة حق و سخن خیر چیز دیگری نگوید، از دست و زبانش کسی آزار و اذیت نشود، پایش بسوی حرام و ناحق کشیده نگردد، چشم و گوش آن فقط حق ببیند و حق بشنود. قلبش به ذکر خدا مشغول بوده از شرک، نفاق، بغض، کینه، عداوت، ریاء و خودنمایی پاک و تهی باشد.

اینجا است که مصداق واقعی حدیث پیامبر اسلام (ص) که میفرمایند:( من صام رمضان ایمانا واحتسابا غفر له ما تقدم من ذنبه) کسی که روزة ماه مبارک رمضان را از روی ایمانداری، تقوی و پرهیزگاری روزه بگیرد گناهان گذشته اش آمرزیده وعفو خواهد شد). (*) صدق پیدامیکند.

 روزه یقیناً عبادتی است ماننده سایر عبادات اسلامی که صاحبش را مزین به لباس تقوا و پرهیزگاری میگرداند و از ارتکاب اعمال نا شایست و ناپسند بواسطة امساک روزه مانع میگردد و به مصداق حدیث پیامبر اسلام «ص» اجر و ثواب روزه دار واقعی فقط خاص از جانب ذات پاک خداوند داده می شود . چنانچه در حدیث قدسی نسبت روزه را خداوند به ذات پاک خود داده و چنین فرموده است: الصوم لی وانا اجزی به (هر عمل صالح اولاد آدم مربوط بخودش بوده غیر از روزه که آن ازآن من است و من پاداش و مزد آن را میدهم و روزه به منزلة سپری است مرصائم را هر وقتی که یکی از شمایان روزه داشته باشد پس نباید جماع کرده و یا داد فریاد و سروصدا و غوغا برپا کند و اگر او را کسی دشنام دهد و یا با وی جنگ کند باید شخص روزه دار در جوابش بگوید که من روزه دارم. قسم به ذاتی که جان محمد«ص» به ید قدت بلاکیف او است، بوی دهان روزه دار در نزد خداوند از بوی مشک خوشبوتر است. روزه داران را دو فرحت و خوشحالی باشد، یکی در وقت افطار و دیگر در وقت ملاقات پروردگار.)(*)   

 

با عرض احترام سیدمحمد خیرخواه    

.          

    منابع:                                              

  • قرآن کریم سورة بقره آیه 182
  • حدیث شریف به روایت بخاری و مسلم. متفق علیه
  • حدیث شریف . متفق علیه

جای یک تلویزیون ......

قابل توجه بینندگان عزیز :

بنظر میرسد جای یک تلویزیون خصوصی سر تاسری و(جهانی) در عرصه رسانه ها ازجانب سر مایه گذاران هرات در افغانستان خالی است  زیرا هموطنان سائیر ولا یات ما از چنین رسانه ها وتلویزیون های تا حدی بهره مند اند حتی میتوان گفت که مردم افغانستان وجهان از شخصیت های علمی فرهنگی وسیاسی که در هرات زندگی کرده وازخود شان آثار ادبی صنعتی معماری گرانبهائی در تاریخ افغانستان بجای گذاشته اند معلومات واطلاعاتی کمتری دارند . که لازم است برای معرفی هرات بعنوان گوشه ازوطن وسر زمین مشترک همه افغانها - گذشته تاریخی - ایستادگی در مقابل تجاوز گران - ایثارگری ها ومجاهدت ها شهکاری های ادبی  - آثار معماری محصولات زراعتی وصنعتی - تجارت وباغداری وغیره  آن بیشتر بمعرفی گرفته شود. تامردم افغانستان وجهان به این گوشه از سر زمین افغانستان آشنائی بیشتری پیدا کنند واز این طریق بتوان گوشه از مسئولیت میهنی ومحیطی خویش را انجام داد.

 باعرض احترام سید محمد خیرخواه

 

 

دیو جنگ وسودای وطن : وطن خانه پردرد وسوزم وطن اندیشه شبه

 

 

دیو جنگ وسودای وطن :

-------------------------------


 

وطن خانه پردرد وسوزم

وطن اندیشه شبها وروزم

 

                      چه می شدگرنگردیدی زارو پریشان

                            همه اولاد تو غمگین ونالان-                     

 یکی درگوشه غربت نشسته -

دیگر او لاد خویش از دست داده           

 یکی در هوای سرد خانه ندارده

       بجز از زندگی چاره ندارده               

یکی بینی هنوز خانه بدوشه

که او در زندگی دائم خموشه        

- یکی باشهر خویش رفته نتانه

          برای برنگشت داره بهانه –              

-  که دیو جنگ ا و را آواره کرده

همه هست وبودش را بیکاره کرده-              

-- هزاران طفلکان نازنین را-

   همه از درس علم بیگانه کرده                   

 همه فرزندان شان جامه ندارند-

یکی در پای خویش کهنه ندارند              

یکی معلول گشته هر دو پایش

   کسی نبود کند خدمت برایش                

- یکی از جور زمان دیوانه گشته

   که بینی دائمی تنها نشسته                 

- که دیو جنگ عزیزش را ربوده -

   دیگر زندگی براش چه سوده؟                   

-خلاصه هر یکی باشد گرفتار -

همه از زندگی هستند دل آزار                  

مسلمانان همه باهم بگوئید--

امید صلح و امن  از او بجوئید                   

دعا باید که از دل ها بر آید-

  که تا جای خودش پیدا نماید-                   

 امید واریم دعا ها ما رد نگردد --

 وطنداران ما گرفتار این همه ذلت نگردد                       

همه شان دائمی دل شاد باشند --

     همه از غصه ها آزاد باشند.

 

 

 

کنفرانس توکیو ومشکل فساد اداری در افغانستان :

کنفرانس توکیو ومشکل فساد اداری در افغانستان:

طوریکه میدانید در کنار مشکلات دیگری که دامنگیر افغانستان است یکی هم از بزرگترین مشکلات مشکل فساد اداری در این کشور است که به اساس آمار های ارائه شده از جانب پوهشگران افغانستان از جمله کشور های است که فساد اداری در آن به اوج خود رسیده ودر این کشوربیداد میکند.فساد در عرصه مالی واقتصادی – غصب وتصاحب اراضی دولتی واوقاف اختلاس ورشوه گیری معاشات غیر متوازن در میان کار کنان دولتی وخصوصی طوریکه یک شخص حقوق ماهوارش مصرف نان خشک اورا پوره نمیکند ودیگری ماهوار چندین برابر او حقوق ومعاش ماهیانه میگیرد تاجائیکه گفته میشود معافیت دراین کشور به یک فرهنگ تبدیل گردیده است وقانون درکشور تطبیق نمیشود ویا کمتر تطبیق میشود که از جمله در اینجا میتوان به موارد زیر بطور خلاصه اشاره نمود :

فساد های بزرگ در عقد قرارداد های کلان که خارجی ها نیز در آنها دخیل اند خویش خوری ها –سمت گرائی ها وغیره چنانچه می توان گفت: بحدی دامنه فساد در افغانستان گسترش یافته که متاسفانه در تمام ابعاد زندگی جامعه افغانستان ریشه دوانیده وگسترش پیدا کرده که از این ناحیه صدمات جبران ناپذیری بر پیکر این کشور وارد ساخته. ومشکلات معادل مشکل تروریزم ایجاد کرده است زیرا تروریست ها از بیرون به افغانستان حمله میکنند وکشور را خراب وفرزندانش را میکشند واز این طریق میخواهند بین مردم ودولت بیشتر فاصله ایجاد کنند ولی مفسدین مالی واداری از درون کشور را خراب کرده وسبب مایوسیت ودوری مردم ازدولت میگردند وهمچنین مانع کمک های جهانی به افغانستان میگردند زیرا دنیا بکشوریکه در آن فساد به اوج خود رسیده باشد دیگر کمک نمیکند.زیرا دنیا نمیخواهد کمک های آنها بجیب اشخاص وافرادی به افتد که نه به نفع مردم وکشور افغانستان تمام شود ونه بتوانددردی را دواکند.

 بطور مثال چند نمونه از فساد اداری را در اینجا یاد آوری میکنیم تا ذهن نشین همه گردد

1 - قضیه کابل بانک که از آن میلیون ها دالر سرقت وسوء استفاده صورت گرفت وهنوز پول آن باز گردانده نشده است 2  موضوع پشتنی تجارتی بانک که قضیه آن تاهنوز فقط بمقامات قضائی کشور ارجاع گردیده وبس 3 عدم تحویل دهی مالیه شرکت های مخابراتی در حالیکه روزانه پول های زیادی را از مردم بعنوان مصرف تلفون میگیرند 4 عدم پرداخت اجاره زمین های دولتی 5 عدم پرداخت تضمینات دولتی که ضمانت کرده اند 6 مشکل محصول گمرکی اموال ایساف که از بندر های کشور بداخل وارد میگردند وزیر نام معافیت از گمرک از آنها سوء استفاده صورت میگیرد ومحصول گمرکی به دولت پرداخت نمیگردد وتحت این نام سو ءاستفاده صورت میگیردد 7 قرارداد های بزرگ تحت نام باز سازی واکمالاتی که بدون کدام نظارت عقد میگردد که نمونه آنها ساخت وساز سرک های شهری وحلقوی وقرارداد های لوجستیکی با مراکز دولتی وموسسات خارجی  در کشور است.

 8 غصب اراضی دولتی واوقاف در مر کز وولایات .9 عدم پرداخت قرضه های دولتی بوقت وزمانش وده ها وصدها موضوعات دیگر را میتوان یاد کرد.

 گر چه تاحالا میگویند: اقدامات جهت جلو گیری از فساد اداری از جانب دولت صورت گرفته ولی این اقدامات کافی نبوده ونتیجه چشمگیری همراه نداشته است چنانچه در حال حاضر تقریبا چندین اداره در چوکات رسمی دولت در ارتباط به مبارزه علیه فساد اداری کار میکنند که این مراکز بجای نتائیج مثبت بعضا باعث تشتت وپراکندگی بیشتر گردیده وسبب مصارف زیادتری برای دولت نیز شده وکارائی چندانی هم تا حالا از خود نشان نداده اند وآخرین تشکیلاتی را که دولت بنام اداره عالی مبارزه علیه فساد اداری نام گذاشته در سال 1390 هجری خورشیدی از جانب رئیس جمهور کشور منظور گردیده که این اداره ادعا دارد تا حالا کار های موثری را در عرصه مبارزه علیه فساد انجام داده ویادر حال انجام است . از جمله کار کرد های خود دستگیری تعداد از رشوت گیرندگان وتکمیل دوسیه های عده از متهمین به فساد اداری وسپردن دوسیه های آنها بمراجع قضائی استرداد وجلوگیری ازفروش بعضی از اراضی دولت واوقاف وغیره را ادعا دارد. بهر صورت اگر هم فکری وهم آهنگی میان ادارات دولتی موجود می بود شاید در این مدت کار های موثر تر وبیشتری انجام شده میتوانست زیرا  بخوبی باید دانست که شرائط موجود  دیگر به افغانستان دوباره مساعد نخواهد شد چنانچه اگر افغانستان نتواند ازشرائیط موجود درست استفاده کند زمان را از دست خواهد داد وبنظر دنیا افغانستان هیچگاه از کشور های فقیر دیگر دنیا فرق نخواهد داشت که از امتیازات کمک های وافر جهانی بهره مند گردد افغانستان از بنگله دیش ویا تاجیکستان چه فرق دارد که سالانه بتواند میلیارد ها دالر از کمک های جامعه جهانی بهره مند گردد که در همین ارتباط روزی باوزیر ترانسپورت تاجیکستان که ساخت ومراقبت سرک ها در تاجیکستان مربوط به همین وزارت خانه است صحبت میکردم شکایت از موتر های لاری وبارکشی جانب افغانستان داشت که باتناژ بلند خلاف پرنسیب وموافقتنامه میان دو کشور بارگیری میکنند که باعث خرابی سرک ها وجاده ها داخل تاجیکستان میگردند او میگفت : جامعه جهانی جهت ساختن جاده ها طوریکه به افغانستان کمک میکند بما کمک نمیکند وما باید سرک ها وجاده های داخل تا جیکستان را از عوائید داخلی خود بسازیم که این گفته او یک حقیقت است وبیانگر این است که چانس طلائی وخوبی که به افغانستان مساعد گردیده باید افغانستان از ان خوب استفاده کند وفرصت را از دست ندهد  وجلو فساد اداری را هر طوریکه میشود باید بگیرد چه دنیا بکشوریکه به فساد آغشته باشد کمک نمیکند و در این عرصه در قدم اول می بایست هم آهنگی های لازم میان همه ادارات دولتی ایجاد گردد وانسانهای پاک وعدم آلوده به فساد استخدام گردند  ودر امر ریشه کن ساختن فساد دولت تصمیم قاطع وبموقع اتخاذ نماید وبسطح ملی دولت وملت دست به دست هم داده در امر ریشه کن سازی فساد اقدامات عملی انجام دهند  و دولت با بر نامه ریزی و پروگام های عملی به ملت آگاهی بیشتری دهد واز مردم بخصوص دانشمندان ودانشگاهیان ومحصلین معلمین ومتعلمین کمک بخواهد تا در امر ریشه کن سازی این پدیده شوم وآگاهی دادن بمردم دولت را کمک نمایند بخصوص بعد از کنفرانس توکیو که دولت به جامعه جهانی تعهد کرده است که جلو فساد را بگیرد وبطور شفاف عمل کند وریشه فساد را برکند در غیر آن صورت اگر دولت نتواند جلو فساد را بگیرد خدای نخواسته اگر تروریزم نتواند افغانستان را از پای در بیاورد فساد افغانستان را از پای در خواهد آورد که از خداوند(ج) میخواهیم ملت افغانستان را از شر فساد در امان داشته باشد

 باعرض احترام سید محمد خیر خواه

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                   

 

 

کبوتر وحشی :

            (کبوتر وحشی )



 کبوتر وحشی زیبای رنگا رنگم

 

  بی حضورتو همه افسرده ودل تنگم



 در باغ وبوستان دمی اگر سرسر نمائی

 

  کسالت وتنبلی را از سر بدر نمائی



به زندگی وطبیعت  مارا آشتی توان داد -



 در غم وتنهائی بما صبر همپشتی توان داد



 تویکی از بهترین مخلوقات خدائی -



 زیبائی طبیعت را تو بما خوبتر مینمائی