لزوم تطبیق قانون...

لزوم تطبیق قانون بطور اشد آن در قبال جنایتی که در حق خانم ستاره انجام شده :

انسان مجرمی که یک عمل جنائی را ماننده شوهر ستاره درمقابل فرد معینی (همسر خود) انجام داده اورا زخم زده که (پوز ولبانش) را بریده گرچه در اصل در این قضیه مجرم جرم و جنایتی مشخصی را درمقابل فرد معینی

( همسر خود) انجام داده به او زخم زده پوز ولبانش رابریده ولی چون جرم وجنایت علاوه بر جنبه شخصی وخصوصی جنبه اجتماعی (حقوق الله) نیز دارد لذا جامعه نیز درمقابل مجرم وجانی طرف منازعه قرار میگیرد چنانچه اگر مجرم وجانی جزای لازم نبیند امنیت وآسایش جامعه بخطر می افتد واز جامعه امنیت وآسایش گرفته میشود از این جهت است که می بینید جامعه نیز در کنار فرد متضرر در مقابل مجرم طرف منازعه قرار دارد. چنانچه اگر جانب فردی دعوا و منازعه یعنی فرد (متضرر) جا نی ومجرم را ببخشد واز حق خویش درمقابلش در گذرد با این عفو وبخشش حق جامعه در مقابل مجرم سقوط نمیکند .وحق جامعه بقدرت خود باقی میماند واین حق را فرد (متضرر)

( ضرر دیده ) بتنهائی بخشیده نمیتواند لذا میبینید که در مقابل مجرم وجا نی جامعه نیز طرف منازعه بوده وحقوق متعلق بجامعه (که به کلیه افراد جامعه تعلق دارد) را فرد متضرر بتنهائی بخشیده نمیتواند.زیرا حقوق متعلق بجامعه بواسطه مصئونیت وآسایش جامعه درنظر گرفته شده و اهمیت خاص خود را دارد چنانچه اگر مجرم وجنایتکاری بعد از ارتکاب جرم وجنایتی که انجام داده است جزای لازمی نبیند علاوه بر اینکه در حق فرد متضرر ظلم میشود بلکه بر حقوق متعلق بجامعه نیز تجاوز وتعدی صورت میگیرد. بطور مثال قاتلیکه بقتل فرد مشخصی ازافراد جامعه مبادرت کرده وعمل جرمی وجنائی( قتل) را  درمقابل مقتول انجام داده این عمل جرمی او گرچه جنبه فردی وشخصی داشته ووارثین مقتول درمقابل قاتل صلاحیت اقامه دعوا طلب قصاص ودیه (خون بها) وغیره را ازنظر حقوقی وشرعی داشته باشند که دارند ولی ارتکاب جرم وجنایت چون مصئونیت وامنیت جامعه را نیز بخطر مواجه میگرداند لذا بنمایندگی ازجامعه (حقوق الله) دولت حق دارد بعنوان مدعی العموم در مقابل مجرم وجانی اقامه دعواکند وطرف منازعه درمقابل (مجرم) قرار گیرد تا جائیکه در این مورد حتی فرد متضرر ویاوارث ووکیل آن حق ندارند و نمیتوانند مجرم وجانی را مورد عفو وبخشش قرار دهند واز جرم اوبگذرند. واگر قانون در جامعه تطبیق نگردد وای بر حال چنین جامعه خواهد بود ؟  

    بااحترام سید محمد خیرخواه

 

 

 

 

 

هدف این نیست که ما اینم وآنم :

 

 

 

هدف این نیست که ما اینیم وآنیم ؟

 

 

بتوگویم عزیزم درد دل را--- که باید بحث قومی را بمانیم

 

 یکی گوید که من آریین نژادم--- دیگر گوید که من ترکی نهادم-

 

سومی گویدکه هستم قوم سادات--- چهارمی آیدکه من مغل نژادم-

 

به والله همه هستیم فرزند انسان--- چه پشتون چه تاجیک چه ترکمان-

 

 بنزد حق قومیت ارزش ندارد--- مهم آن است که انسان چی بکارد؟

 

 هدف این نیست که ما اینیم وآنیم ؟مهم آن است که ما از خود چی دانیم؟

-

وجود قومیت بهر شناخت است - نه اینکه در مسابقه کی از کی باخت است ؟

-

همه دریک وطن زندگی داریم--- همه ما معتقدبا یک کردگاریم-

 

 همه ما پیروی دین محمد(ص) ---همه از خالق خود منت گذاریم-

 

چه خوش گفته بما اقبال دانا--- به راستی خوب توجیه کرده مارا-

 

 (نه افغان نه ترک نه تتاریم—چمن زاریم واز یک شاخساریم )

 

 (تمیز رنگ وبو برما حرام است--- که ما پرورده یک نو بهاریم )-

 

 به روز حشر کس ازما نپرسد--- که ما از کدام قوم واز کدام تباریم  ؟

 

مگر پرسند از ما حساب اعمال--- که تا بینند ما با خود چه داریم  ؟

 

                حساب هرکس در عمل اوست---  نه اینکه فرزند فلان بزرگ تباریم

دنیا مرد مبارز را از دست داد

 

.دنیا مرد مبارز را از دست داد :                              

سید محمد خیرخواه، والی پیشین هرات در گفتگو با خبرگزاری پامیر گفت

 :نلسن مندلا یک عمر درمقابل تبعیض نژادی مبارزه کرد و 27 سال

 را در زندان بسر برد.او شخصیت بود که می تواند الگوی خوبی برای عدالت خواهی در جهان ما باشد.

او تصریح نمود: بدون شک برای همه آزادی خواهان، مبارزه این شخصیت که علیه استکبار

 و زیاده طلبی بوده که امروز برای هیچ کسی مبارزه او، پوشیده نیست که روش

مبارزه او میتواند الگوی خوبی در جهان بشریت بوده باشد.

او علاوه کرد اسرائیل و کشورهای غربی که امروز پیشقدم به غم شریکی

در مرگ نلسن مندلا خود را میدانند عملکرد شان بیشتر از نوع خودنمایی

چیزدیگری بنظر نمیرسد که خود را بنوعی میخواهند طرفدار حقوق بشر

 نشان دهند وگرنه طرف مقابل ماندلا، همین کشورها بودند واسرائیلی ها هنوز

 هم متاسفانه در مقابل فلسطنی ها همان روش گذشته را بکار می برند.

والی پیشین هرات ماندولا را انسانی صلح دوست در تمام دنیا دانست و گفت: پیام تلاش ماندلا برای ملت های تحت ظلم جز مبارزه برای آزادی و زندگی در صلح و صفا چیز دیگری نیست تا همه انسانها در کنار یگدیگر بتوانند در صلح و صفا زندگی کنند

تشریع تدریجی در اسلام:

                               ( تشریع تدریجی در اسلام )

تشریع تدریجی یکی از مسایل اساسی ومهم فقهی در اسلام است.ک احکام اسلام معمولا به شکل تدریجی، مناسب با شرایط موجود جامعه و زمان نازل و نافذ میگردیده ماننده حکم تحریم شراب (خمر) که به مراحل چندگانه از جانب شرع مقدس تحریم گردیده است. در مرتبة اول به تعبیری بیان شده که نوشیدن شراب گویا فائیده و ضرر هر دو راهمرای خود دارد ولی ضررش نسبت به مفادش بیشتر است (... و اثمهما اکبر من نفعهما)[i] و به مرحله دوم شرب خمر را در حال ادای نماز ممنوع و تحریم گردا نیده[ii] و در مرحلة سوم و نهایی به شکل قطعی شرب خمر را درهمه حالات ممنوع و حرام گردانیده و چنین فرموده است: 

(ای مومنان شراب، قمار و بت پرستی و (ازلام) نوع دیگری از قمار، همة اینها پلید و از عمل شیطان است. از آن دوری کنید تا رستگار شوید.)13 که نهایتاً عمل شرب خمر را زشت و حرام قطعی اعلان کرده است.  

 

 



[i] . سورة مائیده آیه 90

[ii] . حدیث شریف به روایت امام مالک «رح»   

فرهنگ چیست ؟

 

فرهنگ چیست ؟              

طوریکه میدانید کلیمه فرهنگ بر علم ودانش

 ادب وهنر تعلیم وتربیت آثارعلمی تاریخی وادبی وبه تعبیر

 عامتر وکامل تری برمجموعه  علوم ومعارف آداب

 ورسوم (عنعنات) وهنرهای گوناگون

 یک قوم ویک ( ملت) در گذشته و در آینده بر همه آنها

 اطلاق میشود.که دانشمندان علوم اجتماعی

تعاریف مختلفی ازفرهنگ را بما ارائه کردند