بزرگترین مشکل برداشت های ناقص واعمال نیمبند عده از اسلام است :
یکی ازمشکلا ت بزرگ موجود برداشت های ناقص و اعمال نیم بند عده جاهل ومتعصب از اسلام ودین است که میخواهند اعمال و رفتار ناقص و برداشت های نارسای خود را در جامعه طوری انعکاس دهند که گویا نمونة کامل و الگوی تمام عیار از اسلام واقعی بوده در حالیکه در حقیقت چنین نیست. چه بسا برداشت های سطحی و ناپختة واعمال نیمبند شان در صورتیکه ریا نباشد بازهم اسلام عزیز را – که دین مقدس همة امت مسلمه است- در موقعیت بسیار مظلومانه - نازک و خطیری قرار میدهد. زیرا هرکس و هرجمعی از این عده بدون در نظرداشت روح کلی اسلام میخواهد برداشت ناقص واعمال نیمبند خود را بنام الگوی تمام عیار اسلامی بنمایش گذاشته – صبغة دینی داده و به آن دلیل شرعی نیز بتراشند، در حالیکه کمتر کسی حاضر میشود تا خودش واقعاً به اسلام گردن نهاده و تسلیم بی قید و شرط اوامر و احکام مقدس اسلام گردد. بلکه هر کس و هر گروهی مایل است تا خواسته های نفسی و شخصی خود وباند و گروه مربوط به خود را معیار اصلی قرار داده و اسلام را بر آن روکش سازد که این خود کار بدور از حقیقت اسلام است چه در چنین برداشتی میزان و معیار اصلی خواسته های فردی ( نفسی )و گروهی بوده تا اسلام بمعنی واقعیش چنانچه هر زمانیکه منافع وخواسته های شخصی شان برآورده نشود فریاد اسلام در خطر است را نیز سر داد وهرزمانیکه منافع وخواسته های شان برآورده شود همه چیز سر جایش بوده وهیچ خطری هم اسلام را نیز تهدید نمیکند ؟ به تعبیر گویا تر میتوان گفت که خواسته های حزبی – گروهی و شخصی میخواهد جای دین را برکند وبگیرد که این کار و عملی بسیار خطرناک وخلاف اسلام است و به حق باید اذعان کرد تا زمانی که برداشت های این چنینی در درون جامعه نا رسای مثل کشور ما وجود داشته باشد و اصلاح نگردد و همین حالت خود خواهی وتنگ نظری منفعت جویانه و متعصبانه وعدم بصیرت وعدم شناخت از زمانه وعصر خویش نیز برآن اضافه گردد وهمچنین ادامه داشته باشد مشکلات جامعه هم یقینا هر روز نسبت به روز دیگر از این ناحیه بیشر خواهد شد. و بصراحت باید اعلام نمائیم که نارسایی های این چنینی در اصل هیچ ربطی به اسلام عزیز ندارد، تابر آن اعتراض وارد گردد. زیرا همه میدانیم که اصل و گوهر اسلام عاری از هر نوع خودخواهی، کج اندیشی، افراط وتفریط گرائی، بدعت سازی و خرافه پرستی ومنفعت جویی بوده پیدایش خرافات، کج اندیشی های منحجرانه و رواج بدعت ها، واستفاده جویی ها بدون شک از جمله اموری است که توسط انسانها بر دین چسپانیده شده و ازان سوء استفاده میشود زیرا اسلام دین مقدس است که اصولاً در فطرت انسان ریشه داشته وعاری از همه این برچسب ها ناروا است
شناخت اسلام با خود اسلام :
اگر به قرآن کریم مراجعه کنیم میبینیم که کلمة اسلام در این کتاب مقدس به مراتب زیادی ذکر گردیده
و دین برحق و مورد پذیرش در نزد خداوند (ج ) را بنام (اسلام) یعنی (تسلیم بودن به الله )یاد کرده و قرآن کریم آن را به ماچنین تعریف
میکند :(بیگمان دین حق در پیشگاه خداوند «ج» اسلام است.)( ان الدین عندالله الاسلام ) (۱ ) ودر جای دیگر باز قرآن کریم چنین میفرماید:
(کسی که غیر ازدین اسلام دین دیگری را بر گزیند از او پذیرفته نمیشود و او در آخرت از جملة زیانکاران خواهد بود.)(*)
( ومن یبتغ غیر الاسلام دینا فلن یقبل منه ) ( قرآن کریم )
طوریکه همه میدانید دین اسلام آخرین دین برحق الاهی وتوحیدی بوده که برای تکمیل دیگر ادیان برحق الاهی فرو فرستاده شده و شرا یع گذشته آسمانی با نزول قرآن کریم وبیان شریعت اسلام به پایه کمال خود رسیده اند ودین اسلام باخصوصیات فطری که دارد
که ( کل مولود یولد علی الفطرت وابواه یهودانه او ینصرانه او یمجسانه ) ۰۱) که هر مولودی در جهان با ایمان فطری خلق میشود واسلام همین ایمان فطری بشر را در راه درست ومعقول آن هدایت ورهنمایی میکند که از این جهت میبینیم که دین اسلام هیچ نوع تصادم و تعارضی با زندگی فطری انسان نداشته تا مانع پیشرفت و ترقی انسان و کسب علم و تکنالوژی عصری و تجارب مکتسبه او گردد، بلکه خود اسلام مؤئید و مشوق علم و آگاهی برای انسان بوده و دستور مؤکد به آموزش علم ودانش به همه پیروان خود میدهد وچنین میفرماید ( طلب العلم فریضته علی کل مسلم ومسلمه) (۱) یعنی طلب وفراگیری علم ودانش بر هر مرد وزن مسلمان فرض است این آیین مقدس با وسعت نظر ودید مثبتی که برای ( بشریت ) دارد اورا هر گیز از فطرت بشریش جدا نساخته بلکه بازندگی فطری بشری او هم آهنگی و همنوائی کاملی داشته و بر عواطف و غرائز فطری انسان اعتنا مینماید . از اینرو است که پیامبر اسلام این دین مقدس را بنام دین برتر و متعالی برای بشریت معرفی نموده و فرموده (الاسلام یعلوا و لا یعلی علیه)(*) اسلام دین عالی و برتر بوده که هیچ دین و آئین دیگری بر آن برتری و مزیت نداشته که یکی از جملة برتری های اسلام همین فطری بودن این دین مقدس بوده که با غرائز فطری بشر برخورد منفی ندارد و انسان را از فطرتش جدا نمی سازد،البته بهترین راه شناخت محاسن، مزیت ها و خوبی های اسلام نهفته در خود اسلام است که هر انسان محقق و پژوهشگری اگر خواسته باشد تا اسلام را بشناسد میتواند با مراجعه به نصوص قرآنی و سنت نبوی (ص) (حدیث) به این شناخت دسترسی کاملی پیدا کند. و اسلام را با خود اسلام بهتر بشناسد زیرا اسلام از خود چنان محاسن و خوبی های زیادی دارد که احتیاج به اخذ محاسن و مزایای عاریتی از دیگران هر گز نبوده باشد که تا با تکلف کوشش شود مزایا و محاسن را از دیگران به عاریت بگیرد.؟ این دین مقدس با خصوصیات که دارد میتواند علاقه عامه مردم را بخود جلب نماید همانطور که میتواند دانشمندان و فیلسوفان را تحت تأثیر خود قرا دهد به همان اندازه میتواند بر عامة مردم نیز تاثیر گذار باشد.
اسلام دین عاری از خرافه پرستی - افراطگرایی وکج اندیشی است :
=================================
طرق شناخت اسلام ویا بتعبیر دیگر (اسلام شناسی ) :