منازعات موجود در مثالهای عینی:

                                                                                                  

اگر بخواهیم مطلب را قدری وسیع تر در مثالهای عینی دیگری در داخل جامعه خود مورد مطالعه قرار دهیم به این نتیجه خواهیم رسیدکه هر کدام از منازعات موجود میتواند عوامل مختلفی داشته باشد واینکه چه چیزی سبب و انگیزه منازعا ت را میان انسانها تشکیل میدهد؟ خودبستگی

 به نو عیت منازعه دارد ازاین جهت می بایست به جستجوی عوامل ریشه ها وانگیزهای منازعه برآمد وآنهارا دقیقا مورد مطالعه قرارداد. زیرا عوامل ریشه ها وانگیزهای منازعات طوریکه از حق تلفی هاعقده مندی ها مشکل شخصیتی تربیه فامیلی جهالت و غرور وخود خواهی حسادت واهانت ازدست دادن موقعیت های اجتماعی تحقیر و عدم برآورده شدن خواسته های مختلف انسان و غیره منشا ء گرفته میتواند همچنین میتواند از بی عدالتی ها حق خواهی ها وحق گوئی ها دفاع (شخصی ملی ودینی میهنی) و اختلاف در اعتقادات ودیدگاها (ایدئیولوژی ها) وامثال آنها نیز سرچشمه  بگیرد و به عرصه ظهور پا بگذارد .چنانچه اگر خواسته باشیم به جزئیات بیشتری دراین موضوع بپردازیم بهتراست تا در قدم اول بمثالهای ذیل توجه نمائیم: مثال اول  فرض نما ئید دریک جاده صا ف وهمواردو انسان مغرور با دو اوتومبیل شیک وشخصی خود با هم مسا بقه مید هند وهردو کوشش مینمایند تا ازیگدیگر سبقت گرفته جلوتر بزنند که ناگهان دراین اثنا باهم تصادم  کرده واین تصادم سبب منازعه وجنگ میان آنها میگردد.

 شما علت وا نگیزه چنین منازعه وجنگی را درچه چیزی جستجو کرده میتوانید ؟ ممکن بگوئید عدم رعایت قانون ترافیکی ویا قانون مسابقه و یا مشکل تخنیکی موترها ویاعوامل دیگری درایجاد چنین منازعه دخیل بوده ولی انگیزه اصلی که نبایست هرگز فراموش گردد همان عشق وعلاقه مفرط مسابقه دهندگان به برنده شدن مسابقه (حس خود خواهی) و غروربیجا ئی است که دروجود هردوی آنها موج میزند که انگیزه اصلی تصادم ایجاد شده ممکن همین غروروخود خواهی بیجا ی آنها بوده باشد که همه عوامل وانگیزهای دیگر درمقابل این انگیزه کم رنگ و نا چیز بحساب می آیند.  مثال دوم دو انسان ابله ونادان که یکی جانب آسیاب میرفته ودیگری ازآسیاب می آمده ودر بین راه بیگدیگر سر میخورند ویکی بدیگری میگوید اگر من درآسیاب می بودم وتوبه آسیاب می آمدی

هرگیز تورا اجازه نمیدادم که نوبت آرد گندم هایت را ازمن پیشی گرفتی وگندم هایت را از من پیشتر آرد کردی و آن دیگر در جوابش میگوید:اگر من در آسیاب می بودم وخودت می آمدی هرگیز نمیگذاشتم که تو داخل آسیاب گردیدی چه رسد به آرد گندم هایت این بگو مگو میان آن دو با لا گرفته که با الاخره بمنازعه وکشمکش میان آنها کشیده می شود ویکی بدیگری بخشونت میگوید:من حالا معلوم میکنم که چه کسی اولتر میتواند گندم هایش راآردکند وکی میتواند مانع او گر دد؟ وخط دائیره شکلی را روی زمین کشیده ومیگوید:این خط دائیره شکل( مخزن فرضی) آسیاب برای آرد کردن گندم های مشتریان ومراجعین آسیاب است. اگر تو میتوانی وجرئت داری نوبت آرد گندم هایت را ازمن پیشتربگیری؟ پس گندم هایت را از من پیشتر به مخزن فرضی آسیاب بریز تابه بینی چه بلا ومصیبتی را بر با لا یت آورده وچطور مانع آرد گندم هایت میگردم ودومی درمقابلش میگوید خواهیم دید وهر دو برابر باهم یکی بوجی وکیسه گندم هایش وآن دیگری بوجی وکیسه آردش را درداخل خط دائیره ای شکل(مخزن فرضی) روی زمین پراز گرد وخاک ریختانده که آرد وگندم هردو با خاک وگرد خلط گردیده وآن دو دربالای آرد وگندم های خود درنبرد وکشمکش قرار میگیرند.که همه آردوگندم های هردو پایمال خود شان گردیده وسروکله هردو زخم برداشته ولباس های تن هردوپاره پاره میگردد. مگرهنوز هردو(مبارز) میطلبند واز جنگ ومنازعه دست برنمیدارند ماننده جنگ های داخلی در کشور ما که هر دوجانب از جنگ ومنازعه خسته  میگردند ولی خود خواهی عدم تحمل پذیری وغرور بیجا وعوامل خارجی  دیگر مانع ابراز خستگی شان درمقابل یگدیگرشده.ودرمقابل یگدیگربه اصطلاح کم نمی آوردند. حالا بنظرشما انگیزه چنین منازعاتی بجز ازعوامل وانگیزهای که در بالابه آنها اشاره شد دیگر چه چیزی شده میتواند؟

 مگر همیشه انگیزه منازعات این چنین نبوده بلکه علت وانگیزه منازعه میتواند حقانیت یک طرف وناحق بودن جانب دیگر نیز بوده باشد چه بسا دیده میشود که در منازعه  یک طرف حق بجانب وجانب دیگرکاملا ناحق دوطرف منازعه را تشکیل میدهند که این نوع منازعه درحیات اجتماعی روزانه ما زیاد بچشم میخورد که فلسفه وجود محاکم وقضاء در جامعه روی همین فلسفه وحکمت استواراست. واز این جهت نمیتوان گفت که همیشه منازعات مردود وزشت است.

  •  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد