دشمن اصلی تو میدانی که کیست ؟

دشمن اصلی تو میدا نی که کیست ؟

-------------------------------------------

 پیر مردی بود در دور افتاده کوی

بالباس ژولیده وانبوه موی  

دائما مشغول  بود باکشت وکار

لحظه ای در جائی نگرفتی قرار

 از قضاء چند روزی اوبیمار شد

  لاجرم فارغ از کشت وکار شد 

با تاسف در قریه شان داکتر موجود نبود

 جان پیر مرده هر روز میگردید کبود  

با الاخیره پیر مرد بینواجان برحق سپرد 

 بعد رنج طولانی آن بیچاره مرد

 گر به قریه داکتر و بیمار خانه بود

 پیر مردناتوان را ممکن تداوی مینمود  

لیک با تاسف داکتر دارو وراه

 هر سه آن موجود نبوده در آن ولا

 زندگی بیشتری ما باشد چنین

 جهل . بیماری ومرگ اند درکمین 

جنگ تنها با دشمن ظاهری نیست

دشمن اصلی تو میدانی که کیست ؟

 جهل ونادانی دشمن اصلی توست

 جنگ باید کرد با دشمن اصلی نخست.

 

هشدار :


هشدار :                                                          

در تاریخ حاضر ما شاهد جریانات بوده وهستیم  که امروز منطقه وکشور های اسلامی  منطقه  را به آتش نفاق وجنگ افروزی کشانیده  است  . روزیکه امریکا تصمیم گرفت که به عراق مداخله نظامی کند وصدام حسین رئیس جمهور وقت عراق را از میان بردارد تصور بیشتر بر این بود که وضعیت مردم عراق  شاید در آینده  بهتر گردد صدام حسین که یکی از اسباب جنگ بین عراق وایران  وسبب اشغال کویت گردیده بود از بین میرود ومردم این منطقه آرام خواهند شد اما دیدیم که چنین نشد  با از بین رفتن  صدام حسین  علاوه بر اینکه  منطقه آرام نگردید بلکه سبب جنگ های شدید تری نیز این بار بنام مذهب وقومیت براه افتاد وسبب ایجاد جریان افراطی وتروریستی بنام داعش نیز گردید  که هنوز هم بشدت خود این جنگ ها  ادامه دارد  ودر واقع مسبب اصلی  ایجاد این جنبش خطر ناک  افراطی وتروریستی  مداخله کشور های منطقه بنام مذهب  وقومیت  ومداخله مستقیم نظامی امریکا به بهانه اینکه عراق وصدام حسین سلاح اتومی دارد که هیچ زمانی  این ادعا ثابت  نگردیده بود ه است . که بوضاحت میتوان این مداخلات را از عوامل عمده  ایجاد داعش درمنطقه دانست بلکه سقوط عراق به اثر مداخله  نظامی امریکا وکشور های مداخله گر دیگر در دامن یکی از کشورهای منطقه  واز دست دادن  استقلال عراق  وسبب شدت یافتنن جنگ های بیشتر بنام مذهب وقومیت که هر روز  در این کشور شدیدتر شده رفته که احتمال خاموشی آن بزودی متصور نیست وعین این قضیه را در سوریه نیز میتوان سراغ کرد جایکه ایران وروسیه  حزب الله لبنان ورژیم بشار اسد در یک طرف قضیه وکشورهای عربی خلیج  ترکیه و کشور های غربی وایالات متحده امریکا  در جانب دیگر قضیه قرار دارند ویقین داشته باشیم . در جایکه پای دیگران در صحنه کشانیده شود موضوع اصلی خود آن مردم  بفراموشی سپرده میشود ومنافع کشورهای مداخله گر در اولویت کار قرار میگیرد که امروز این واقعیت عینی و انکار ناپذیر در عرصه سیاسی در جهان موجود  است که داریم  بچشم سر مشاهده میکنیم . لذا هشدار به سیاستمدارها ودولت مردان وسیاسیون  احزاب سیاسی  جمعیت ها وتشکل های مدنی  رسانه های گروهی  وهمه مردم  افغانستان  است :  که باید هشیار باشند واز حرف ها وصحبتها ی غیر مسئولانه که باعث انشقاق ملی میگردد پرهیز کرده بلکه بر جنبه های مثبت  ملی  وهمگرائی های که در طول تاریخ  سبب اتحاد ملی مردم افغانستان گردیده بیشتر از پیش صحبت کنند ونگذارند که به نفاق ملی دامن زده شود وجای تاسف بیشتر در این بوده که کسانیکه از قوم پرستی وسمتگرائی انتقاد میکنند کاشکی خودشان این صفت مذموم را نمیداشتند واز ایشان چنین صفاتی انعکاس نمیداشت مشکل این است که بعضیها فکر میکنند که قوم پرستی وسمتگرائی برای خودشان خوب وبرای رقبایشان بد است در حالیکه قومگرائی وسمت پرستی برای همه یکسان بد است والسلام

اسلام دین میانه روی نه افراط ونه تفریط :



 با شناخت که ازحقیقت اسلام  وجود دارد میتوانیم گفت : که در اسلام یک حالت اعتدال و انضباط معنوی و اخلاقی درهمه امورش  ( عبادات اخلاقیات ومعاملات ) حکمفرما بوده و از نظراسلام هر دو طرف افراط و تفریط نا پسند ونا مطلوب و بهر طرف که انسان از این دو حالت کشانیده شود از راه اعتدال به صوب انحراف کشیده میشود لذا میبینید ریاضت مطلق را اسلام نستوده و از صوم و صال (روزه دائمی) پیروانش را منع کرده و تحریم مشروعات و طیبات زندگی را برپیروانش جایز ندانسته(2)  جوگی گر ی و مرتاض گری  را حرام قطعی میداند. عبادات اسلامی را با مناسک و طرز خاصی (منصوصی) بر پیروانش امر کرده، زنار بستن و طناب سیاه برگردن نمودن، تعذیب نفس و به سر و صورت کوبیدن را منع مینماید. استفاده مشروع جنسی (ازدواج) را نسبت به تجرد ترجیح داده و پیروان خویش را بر آن تشویق و ترغیب نموده استفاده از طیبات و حلال های خداوندی را امر کرده و زینت های زندگی را حرام و ناجائز نمی شمارد، ولی غرق گردیدن افراطی انسان در لذات و شهوات زندگی و فراموش ساختن خویشتن خویش به حدی که همة وقت  وزمان را غرق در خوردن، آشامیدن و شهوترانی کردن سپری نموده و از خود و خدا و جامعة خویش بریده و به کام شهوات و لذات زندگی سقوط کرده باشد را هم نمیپذیرد. لذا میبینید در اسلام در همة امور یک حالت میانه روی (اعتدال و انضباط معنوی) حاکمیت دارد.  طوریکه اسلام نمیخواهد پیروانش انسانهای  ظالم  بد اخلاق  خشونتگر لات و تنبل، بی تحرک و بی پروا، لمپن و لاابال رقاص وجادوگری بوده باشند، همچنان قبول ندارد که انسانهای  متحجر منزوی، خشک، مقدس مآب، و گوشه گیر واز جامعه بدور  (ناتوان ومرده ) نیز بوده باشند. والسلام

تقبیح حمله به مسجد جامع بزرگ هرات در روز جمعه 30 میزان سال 1395 :


حمله به مکان مقدس مسجد جامع بزر گ هرات وعلما ء دین وجماعت مسلمین

را محکوم مینمایم واز دولت مرکزی ومحلی میخواهیم که بوظاپیف خویش عمل

کرده وموضوع را بطور جدی بیگیری نمایند واز مردم متدین هرات میخواهیم

تا موضوع را از نزدیک بیگیری نموده وصدای خود را به گوش مسپولین دولتی برسانند

چه این بار اول نیست که چنین حرمت شکنی به این مکان مقدس وعلماء دین صورت میگیرد

وبر همه مالازم است تابوظاپیف دینی وملی خود عمل کرده ودر مقابل چنین حرمت شکنی ها

بی تفاوت نباشیم والسلام سید محمد خیر خواه

تروریزم وافراطگرائی :


تروریزم وافراطگرائی : هنوز تعریف مشخصی ازتروریزم ازجانب جامعه شناسان ودانشمندان علوم سیاسی که بتواند جامع وکامل بوده باشد ارائه نگردیده بلکه هر کسی از دیدگاه خود بر آن پرداخته عده ای میگویند ترور طوریکه از نامش که ریشه فرانسوی دارد دانسته میشود بمعنی ایجاد ترس ووحشت بوده که بواسطه نیل به اهداف سیاسی کشتن افراد بیگناه ملکی ویاغیر ملکی طورغافلگیرانه راشامل گردیده که قتل انسانهای بیگناه خواه با الوسیله افراد وباند ها ویا توسط دولتها وتشکلها انجام پزیرد همه را دربر میگردد که این تعریف بطورعموم شامل هر نوع عملیات دهشت افگنی که منجر بقتل افراد بیگناه ملکی ویا عملیات انتحاری ویاعملیات نظامی دیگر گردد همه را شامل شده خواه این عملیات توسط افراد وباند ها ویا توسط دولت ها صورت گیرد همه میتوانند مصادیقی از تروریزم بحساب آیند.که این تعریف نیز با ملاحظاتی همراه بوده چنانچه بعضا ادعا شده مردمانی که مستقیم زیر ستم واشغال قرار دارند وهمه دروازهای مبارزه مشروع بررخ آنها مسدود گردیده چاره بجز از انجام چنین اعمالی ندارند که نباید عملکرد شان شامل لست اعمال ترورستی گردد که این ادعا هم نمیتواند دلائیل موجه و قابل قبولی همراه داشته باشد زیرا جنگ باید در میدان جنگ صورت گیرد نه در داخل مناطق مسکونی وحریم خانوادها مدارس وچهارراها عمومی ووسائیل ترانسپورت عامه وامثال آنها که چنین اعمالی باعث کشتار دها وصدها انسان بیگناه بشمول اطفال وزنان وپیران میگردد و انجام چنین اعمالی ازطرف هر جریانی وتحت هر نامی وشعاری که باشد نه مصداقی برای مبارزه حق طلبانه بوده ونه هم ازنظر شرع وعقل ووجدان انسانی توجیه پذیری دارد زیرا کشتن انسانهای بیگناه بواسطه رسیدن به اهداف سیاسی زیر هر عنوانی که باشد عمل زشت ووحشت زائی بوده که قابل تقبیح وسرزنش است.