اشاره بصفات وخصال بیامبربزرگ اسلام قبل از بعثت :

بسم الله الرحمان الرحیم  :                                                             

اشاره بصفات وخصال پیامبر بزرگ اسلام قبل ازبعثت شان به پیامبری :                                    

بنقل از کتب سیر محمد صلی الله علیه وسلم قبل از بعثت به پیامبری  در نوجوانی خود  از بهترین خصال پسندیده وصفات حمیده برخوردار بوده اوانسان بادرک واندیشه که صاحب دید ونگرش بسیار عالی واستواری نسبت به قضایای اجتماعی وقت و زمانش بوده که در بین مردم دیار خود شهرت کامل وبسزای داشته واز زیرکی وژرف اندیشی کاملی نسبت به قضایای اجتماعی نیز برخوردار بوده چنانچه هنوز نو جوانی بیش نبوده که مردم برای حل اختلافات خود با اعتمادیکه به وی داشتند جهت حل مشکلات واختلافات خود به او مراجعه میکردند چنانچه قباییل مختلف اعراب در زمان باز سازی واعمار مجدد مکه مکرمه وقتیکه در گذاشتن ( سنگ ) حجر الاسود در بالای بنای مکه مکرمه باهم اختلاف پیداکرده بودند او با درایت ومتانت کاملی توانسته بود این اختلاف شان را بشکلی مرفوع بسازد که حجر الاسود را در بین چادری نهاده وهر گوشه از چادر را به دست یکی از سران وبزرگان قباییل داده تا مشترکا حجر الاسود را در بنای اعمار شده مکه مکرمه جا بجا کردند واز این کار وابتکار محمد ص همه شان راضی گردیده  وهمه  اورا ستایش کردند در سیره پیامبر بزرگ اسلام قبل از بعت شان به رسالت آمده است که ایشان هیچ زمانی باده ننوشیده واز گوشت هایکه بنام بتان ذبح میگردیده هرگیز نخورده ودر جشن ها یکه برای تجلیل بتان برپا میگردیده ابدا شرکت نکرده وازطفولیت و نو جوانی خود از این معبودهای باطل بیزار ورویگردان بوده است بحدیکه هیچ چیزی بیشتر از اینها بنزدش مکروه ومبغوض نبوده واورا آزار نمیداده وقسم بنام بت ها چون لات ومنات عزات ودیگر بت هارا تحمل نداشته  انسان بسیار باحیا کامل وباحلم بوده که اسماعیل بخاری صاحب کتاب صحیح البخاری از حضرت جابر بن عبدالله رض روایت میکند که جابر گفته : چون خانه کعبه مجددا اعمار وساخته میشد پیامبر اسلام وعمویش عباس بن عبدالمطلب رض برای کمک به تعمیر کعبه سنگ جمع آوری کرده می آوردند عباس رض به حضرت محمد گفت : دامن پیراهنت را برگردنت بیاویز تا تورا از آسیب سنگ ها در امان داشته وحفاظت کند ولی ناگهان محمد صلی الله علیه وسلم بر زمین افتاد در حالیکه چشمانش رابرآسمان دوخته بود وحالت اغما را بخود گرفته گویی که بخود نبود چون بخود آمد از نگرانی زیاد میفرمود : دامن جامه ام – دامن جامه ام  ولباس های خود را بخود پیچانیده ومحکم میکرد که مبادا عورت هایش را کسی ببیند ویا کسی دیده باشد  او در عنفوان جوانی خود قسمتی از وقت وزمانش را در تفکر واندیشیدن اختصاص میداد وبعضا در جاهای گوشه ودور بتفکر فرو میرفت او در بین قوم خود به رفتار نیکو وخلق حسنه وشماییل عالیه ممتاز بود او در میان مردم از همه شان جوانمرد – جواد تر وصاحب خلق خوش تر ودر همنشینی بامردم از همه ارجمند تر وصبور تر ودر سخن گفتن از همه راست گفتار تر بود او انسان نرم خو – بزرگوار – بخشنده – نیکو کردار ودر عهد وپیمانش از همه پایبند تر وامانت دار ترین مردم بود چنانچه همه مردم به سبب کردار نیکو وخصال پسندیده اش اورا محمد امین میگفتند واو در حقیقت چنین بود که ام المومنین خدیجه صدیقه در باره اش چنین میگفت : او تمام بارهای بجا مانده را بدوش میکشید ومردم در مانده ومستمند را یاری میکرد ومهمانان را گرامی میداشت ودر کار های خیر ونیک همیشه دیگران را یاری میرساند  والسلام

 الهم صلی علی محمد وعلی آل  محمد کما صلیت علی ابراهیم وعلی آل ابراهیم انک حمید مجید الهم بارک علی محمد وعلی آل محمد کما بارکت علی ابراهیم وعلی آل ابراهیم انک حمید مجید  

از اقدامات محاکم قضائی کشور باید استقبال کرد :

از اقدامات محاکم قضایی کشور باید استقبال کرد:
در این روز ها دیده میشود که محاکم افغانستان در مقابل مفسدین تا حدودی قاطعانه عمل میکنند که این باعث امید واری است وگرنه بگفته رپیس اجراییه کشور در مقابل طغیان فسادیکه امروز در سرزمین ما ادامه دارد اگرقاطعانه عمل نگرددخطر فساد از خطر تروریزم کمتر نبوده وخدای نخواسته افغانستان را از پای در خواهد آورد زیرا اگراز اقدامات محاکم کشوردر مقابل مفسدین اقتصادی وجنایی دولت ومردم افغانستان حمایت نکنند مفسدین یقینا جرءت مند ترگردیده وریشه های فساد در کشور عمیقتر ریشه میدواند لذا حمایت از اقدامات قضات کشور در مقابل مفسدین وظیفه اسلامی ومیهنی همه ما است چه همانطوریکه میدانید در کنار مشکلات دیگری که امروزدامنگیر افغانستان است یکی هم از بزرگترین مشکلات مشکل فساد اداری وخیانت های اقتصادی در این کشور است که به اساس آمار های ارائه شده از جانب پژوهشگران
افغانستان امروز از جمله کشور های است که فساد اداری در آن به اوج خود رسیده ودر این کشوربیداد میکند.فساد در عرصه مالی واقتصادی – غصب وتصاحب اراضی دولتی واوقاف اختلاس ورشوه گیری های بزرگ معاشات غیر متوازن در میان کار کنان دولتی وخصوصی طوریکه یک شخص حقوق ماهوارش مصرف نان خشک اورا پوره نمیکند ودیگری ماهوار چندین برابر او حقوق ومعاش ماهیانه میگیرد تاجائیکه گفته میشود معافیت دراین کشور به یک فرهنگ تبدیل گردیده است وقانون درکشور تطبیق نمیشود ویا کمتر تطبیق میشود که اقدامات اخیر محاکم کشور امید وار کننده است وامید است که ادامه پیداکند تاسب جلوگیری از فساد- اختلاس ورشوت گردد وازاین طریق به قضات متعهد کشور خود میگوییم که خداوندج باشمااست وملت افغانستان نیز پشتیبان شما است دست مریزاد به پیش بسوی عدالت وحاکمیت قانون والسلام

اثر گذاری واثر پزیری در اجتماع :

بسم الله الرحمن الرحیم
اثر گذاری واثر پذیری در اجتماع : 
ا نسان موجود اجتماعی است که بتنها ئی وانزوا زندگی کرده نمیتواند
بخصوص در جهان ارتباطات امروزی 
که هر روز دنیا کوچکتر وکوچکترشده میرود 
تا جائیکه جامعه شناسان دنیا را بمنزله دهکده جهانی
تعبیر کرده اند زیرا در جهان امروزی ( طوریکه دیده می شود) همه مرز ها در حال فروریختن است مرز های جغرافیائی سیاسی اقتصادی زبانی فرهنگی مذهبی وغیره.
در این جهان بظاهر توفیق بیشتر نصیب جوامع و ملت های خواهد بود که از نظر اقتصادی و تکنالوژی وعلمی برتری داشته ودیگران به آنها محتاج باشند.
طوریکه تجربه( زندگی) بما نشان
میدهد انسان ها طبیعتا تجدد خواه ومرز شکن بوده که میخواهد تمام موانع
ومحدودیت
های موجود را از سر راه خود بر داشته وبه همه چیز معلومات وآگاهی ودسترسی کاملی داشته باشد ولو که این خواست وآرزوی جستجو گری
بضررشان هم تمام شود از آن دست بر دار نیست چنانچه که میبینید انسان در هر جا وهر حالتی اگر با موانع و محدودیتی رو به رو میگردد طبیعتا تمایل دارد تا بداند که چرا چنین محدودیتی پیش روی او قرار گرفته تا بر آن غالب آمده واز آن بتواند به آسانی عبور کند چنانچه بر مصداق آیه قرآن کریم که در قصه حضرت
آدم وبی بی حوا از آن یاد شده است( آن زمانیکه 
خداوند ج حضرت آدم وحوا را از خوردن دانه های گندم منع نموده وفرموده بود
(ولا تقربا هذه الشجره) که به درخت وبوته گندم نزدیک نشوند ولی این محدودیت برای حضرت آدم و حوا(ع) سخت وسنگین تمام شده و همیشه به جستجو وسوسه وتشویش
قرار داشتند که چرا از خوردن دانه های گندم از جانب خداوند ممنوع قرار گرفتند یعنی پدر ومادر انسانها (ابو البشر وام البشر) در مقابل ممنوعیت ومحدودیت که از جانب خداوند بر آنها وضع گردیده بوده تحمل کرده نتوانستند وبا الآخره مرتکب
نا فر مانی امر خداوند ج گردیده ودانه های گندم را خوردند با وجود اینکه رعایت فر مان خداوندج ( مبنی بر عدم خوردن گندم) ممکن سبب جاویدانگی ایشان (حضرت آدم وبی بی حوا) در بهشت برین خداوندج میگردید وآنها را جاویدانه می ساخت ولی آنها 
( آدم وحوا) علیهما السلام صبروتحمل کرده نتوانستند واز امر خداوند ج سر پیچی کردند.
از این جهت نمیتوان ادعا داشت که همه دغدغه ها وسوسه ها و انگیزه های درونی انسان همیشه بنفع انسان بوده.وانسان را بسوی خیر وفلاح میکشاند چه بسا ممکن بر عکس نیز باشد زیرا انسان طبیعتا بیشتر بظاهر اشیاء نسبت به عمق آنها توجه دارد از این جهت است که میبینید انسان لذت های زود گذر را در زندگی روزانه خود بیشتر بر لذت های دائمی و منافع حقیقی تر جیح میدهد وبه ظاهر اشیاء بیشتر توجه داشته دل خوش میکند بطور مثال به نمونه ذیل توجه نمائید تا قضیه برای ما روشن تر گردد: اگر شخص چرسی ومعتادی در داخل یک اجتماع خرد وکوچکی چند روز ویا چند هفته ای بود باش و زندگی کند می بینید که چند نفر دیگر را نیز ماننده خود چرسی ومعتاد ساخته است و همجنین شخص قمار بازی اگر چند روزی در داخل همان اجتماع کوچک بوده باش کند باز می بینید که چند تن دیگر را نیز قمار باز ساخته است ولی اکر یک معلم ریاضی دان ویا حافظ قر آن کریم در داخل همان اجتماع همان مدت را سپری کنند بندرت خواهید دید که شاگرد ریاضی دان ویا شاگرد قرآن کریمی بتوانند برای خود پیداکنند.
وهمچنین مسلک های علمی دیگر لذا می بینید چپیزهای پر زرق وبرق وجاذبه دار ولذت های زود گذر بزودی بر زندگی انسان میتوانند اثر گذار باشند ولی چیز های علمی ومنفعت دار دائمی ودراز مدت دیر تر اثرگذاری دارند.
چنانچه که میدانید یکی از مشکلات حاد جامعه ما مشکل اعتیاد است که جوانان کشور ما به آسانی به دام آن گرفتار میگردند زیرا سروکار داشتن به اجتماع فاسد جوانان را به زودی وآسانی فاسد میگرداند وباز گشت از اعتیاد هم همت والا واراده قوی میخواهد که امروز کمتر سراغ میگردد.
.نشئه زود گذر چرس ومواد مخدر دیگر عقل سلیم انسان را تخدیر میکند تا جائیکه انسان نمیتواند ضرر ومنفعت خود را در زمان استعمال آنها درک نماید وانسان معتاد به آسانی ومیل خود تسلیم همان نشئه زود گذر گردیده وبعد از اینکه گرفتار مواد مخدر میگردد متوجه خواهد شد که مرتکب چه اشتباه بزرگی گردیده است واز کرده خود ممکن پشیمانی هم بکشد ولی این پشیمانی دیگر سودی برای او ندارد چرا که او تسلیم نشئه زود گذر ومرض اعتیاد گردیده است.
پس از ارائه نمونه ها ومثالهای فوق به وضاحت به این نتیجه می رسیم که در جوامع عقب مانده اثر پذیری نسبت به اثر گذاری با مقایسه به جوامع پیشرفته بسیار بیشتر وبالاتر بوده واثر گذاری شان بسیار کمتر زیراجوامع که هنوز به توسعه و رشد کامل وکافی همه جانبه نرسیده اند نمیتوانند اثرگذاری چندان داشته باشند چنانچه بطور مثال اگر شخص ( بوزینه باز) شادی باز وفال گیری در این جوامع شروع به افسونگری وشادی بازی کند صدها وهزارها انسان دیگر را به اطراف خود جمع میگرداند ولی اگر همان افسون گر وشادی باز در کشورهای پیشرفته جهان شروع به افسون گری وشادی بازی کند کسی به سبیلش هم نمیخندد چه رسد بگوش دادن به یاوه سرائی ها وپیش گوئی هایش پس می بینید یکی از عوامل اثر پذیری منفی عدم رشد وانکشاف جامعه بشری بوده که هر قدر جامعه ای رسیده ومنور بوده باشد اثر پذیری آن کمتر است بلکه اثر گذاری آن بیشتر
.واز جانب دیگر بواسطه عدم رشد جامعه ممکن جامعه به حالت برسد که به اثر پذیری منفی غالبا عادت کند وتشخیص خوب وبد را به آسانی ندهد که اکثر اثر پذیری های منفی در شروع ممکن چنین بوده باشند مثل عادت به دخانیات
( سیگار ونصوار) ویا مواد نشئه آور دیگر و در نهایت ممکن در این جوامع تصوری تلقین شده بمیان آید که این جوامع هیچ چیز خوبی از خود ندارند و همه چیز شان ناپسند تلقی گردد وبر عکس همه چیز دیگران بنظرشان خوب و همه چیز خودشان بد بنظر برسد ودر نهایت جامعه شان همیشه آماده اثر پذیری چه خوب وچه بد از دیگران بوده باشد که در چنین جوامعی ممکن با اندک سر مایه گذاری از جانب بد خواهان به آسانی بتوانند تعدادی را بخود جلب وجذب کنند وبه انحراف بکشانند چنانچه که کشانیده اند حرف در این نیست که چرا ما اثر پذیریم ؟ و یا با اثر پذیری مثبت از دیگران بخصوص در ساحه علم ودانش مخالفتی داریم ؟ که این برداشت برداشت درستی نیست زیرا در اثر پذیری مثبت از دیگران جای هیچ بحث ومخالفتی وجود ندارد زیرا علم ودانش فن وتخنیک مال وملک هیچ ملت خاصی نبوده ونمی باشد مثلیکه دیگران حق دارند از علم ودانش فن وتخنیک استفاده کنند هر ملت وجامعه حق دارد تا از جوامع دیگر چیزی را بیاموزد واز آموخته های خود از دیگران استفاده کند بحثیکه در اینجا وجود دارد در مورد اثر پذیری منفی است که به آسانی نباید انسان شکارش گردد وسراب را بجای آب انتخاب کند چه خوب بود اگر هفتاد درصد ویانود درصد اثر پذیری مثبت ومنفی داشتیم اقلا ده در صد اثر گذاری نیز میداشتیم ولی اگر هیچ اثر گذاری نداشته باشیم واثر پذیری مطلق ازدیگران داشته باشیم جای تاسف خواهد بود؟ بطور مثال در عرصه هنر وفرهنگ طوریکه
در وازه کشور ما به روی همگان باز است بدون تمیز خوب وبد زیبا وزشت مبتذل ونا مبتذل همه انواع به اصطلاح هنر ها را از فیلم های بی محتوای هندی وترکی گرفته تا انواع رقص های برهنه ونیمه برهنه کشور های همسایه همه را میگیریم وبما فرق نمیکند که چه غذا وخوراک فرهنگی را برای جامعه وملت خود پیشکش میکنیم حتی زنان دو شوهر دار را بعنوان نمونه خانواده به جامعه خود عرضه میکنیم که بنیاد خانواده وتاهل وتعهد همسر به شوهر وشوهر به همسر را از بیخ وبنیاد متزلزل کرده وبر میکند وما از نشرچنین فیلم های نیز جامعه خود را باز نمیداریم وبه نشر آنها ادامه میدهیم ومرجعی هم وجود ندارد که اقلا پرسان کند که در این کشور بی در وپیکر چه میگذرد؟ چنانچه اگر فیلم های بی محتوای هندی وترکی ورقص وآواز خوانی آواز خوانان وهنرمندان کشور های همسایه را از تلویزیون های افغانستان برداریم دیگر چیزی که بر نامه های خود را صاحبان تلویزیون ها پر کنند برای شان باقی نمی ماند که در تلویزیون های خود نمایش دهند که جای خالی همه برنامه ها را فیلم های هندی وترکی و رقص ها وآواز خوانی های هنر مندان کشور های همسایه پر کرده واز طرف صاحبان ومجریان تلویزیون ها تشویق وترغیب نیز میگردند وبرای افغانستان هر روز متاسفانه دشمنان جدیدی خلق میکنند وفاصله متدینین کشور را هر روز نسبت به دولت شان بیشتر وبیشتر می سازند وتعداد دیگری را بمخالفت با دولت میکشانند وبعضی را حتی بکوه ها بالا میکنند وکسی نیست که به عمق قضیه ومسئله فکر کند ؟ در حالیکه ما از کشور های همسایه خود رقص وآواز خوانی رقاصه وهنر پیشه ها را عاریت میگیریم ونصف بیشتر وقت تلویزیون های مارا با این نوع بر نامه های بی محتوا پر میکنیم وعجیب تر اینکه انسانهای
( کریه الصوتی) بنام هنر مند وآواز خوان در تلویزیون های کشور ما ظاهر میگردند که خود شان از آواز خوانی خود بایست شرم کنند ووقت مردم را نگیرند ولی آنها همراه چند دختر رقاصه نیمه برهنه در تلویزیون ها ظاهر شده بجای هنر نمائی وآواز خوانی رقاصه ها را نمایش میدهند واز حضور آنها سوء استفاده میکنند وخود را بواسطه آنها بما هنر مند معرفی می نمایند ؟ ووقت همه را میگیرند.
وقتیکه جامعه ما بعنوان هنر از چنین بر نامه های اثر پذیر میگردد مگر ما نمیتوانیم در ارائه چیزهای خوب وموثر در کشورهای دور ونزدیک خود اثر گذارباشیم در کشورهای دور ونزدیک منطقه ما چقدر حقوق بشر مراعات میگردد؟ آیا حکومات مادام العمری بشکل غیر دموکراتیک بر بالای مردمان این مناطق حکم نمیرانند؟ ودیکتاتوران بر سر قدرت نیستند که به زور بربالای مردم حکومت میکنند وحق تنفس را از مردم خود گرفته اند ؟ فکر نمیکنید وضعیت شرق میانه دیگری در منطقه ما در آینده نزدیک در راه باشد ونوبت به اینجا نیز برسد مردمان مظلومی که فقط حق آزادی میخواهند ومیخواهند حقوق بشری شان رعایت شود وآزادی بیان عقیده ووجدان داشته باشند وبطور خلاصه تپ وتلاش و مبارزه میکنند تا بتوانند حقوق اساسی بشری خود را بدست آورند اگر تلویزیون های ما در رسانیدن صدای مظلومیت آنها بعنوان مسئولیت انسانی در منطقه اثر گذاری داشته باشند مگر گناه خواهد بود؟ در حالیکه چنین زمینه ای امروز بفضل خداوند کریم در کشور ما وجود دارد که مردم ما حرف های خود را آزادانه میتوانند بزنند واز حکومت خود انتقاد کنند.
والسلام
سید محمد خیر خواه

Like
Com

در افغانستان افراط در همه چیز :

در افغانستان افراط در همه چیز  :                                                  

 طوریکه میدانید چپی های افغانستان چند قدم از مارکس ولنین جلوتربرداشته  بودند اگر مارکسیزم شعار ضد امپریالیزم وفیودالیزم سر میداد مارکسیست ها وچپی های افغانستان همسایه خود را که مالک ده جریب زمین بودنیز زیر نام فیودال پنج جریب زمین اورا  بنام  اصلاحات اراضی بدیگران توزیع میکردند که در تاریخ جدید کشور ما بنام پنج جریبی ها شهرت آن هنوزهم  باقی مانده است مارکسیست های جهان اگر بیرق شان سرخ  بود چپی های کشور ما پالان خر ودر وازه دوکان وخانه خود را نیز سرخ رنگ میدادند و اگر  دیموکراسی در جهان  بمعنی آزادی بیان  وعقیده تعبیر میگردید ومیگردد دیموکرات های کشور ما تهمت وا فترا وتوهین به عقاید دیگران  وعقائید دینی مسلمانان را زیر نام آزادی بیان تعبیر کرده ومورد استفاده خود قرارداده و میدهند   امامان مذاهب اسلامی  اگر حجاب برای زنان را واجب میدانند ومیدانستند  متاسفانه طالبان کشور ما شنیدن صدای کفش پای زنان را نیز حرام قطعی اعلان کردند و اگر در اسلام مسلمانان را به وحدت واتحاد فرا خوانده وقرآن کریم فرموده ( واعتصموا بحبل الله جمیعا ولا تفرقوا ) بعضی از سنی ها وشیعه های کشورما خواستند خطوط مذاهب را نیز در هم شکسته واعلان ظاهرا وحدت همه جانبه کرده  که در ظاهر کار خوبی بنظر میرسد  ولی  در عمل چنین کار ی آیا امکانش چقدر موجود خواهد بود ؟  درحالیکه تا حالا طوریکه دیده میشود هیچ شیعه سنی نشده وهیچ سنی هم شیعه وبرداشت های فقهی هر یک از فرق مذکور طوریکه در تاریخ اسلام موجود بوده بهمان شکل خود ادامه دارد وهمینکه به بزرگان مذاهب یگدیگر وبخصوص به اصحاب بزرگوار پیامبر بزرگ اسلام وازواج مطهرات شان اهانتی صورت نگیرد قدم بزرگی در راه وحدت مسلمانان برداشته شده و میشود زیرا ما توقع آن را نداریم که برداشت های فقهی مذاهب همه برداشته شود حالا وحدت به تمام معنی پیکش همه همینکه با یگدیگر جنگ نداشته باشیم وجنگ مذ هبی مثلیکه در کشورهای دور ونزدیک ما ادامه دارد براه نیندازیم بزرگترین خدمت را به امت محمد ص کرده ایم وطوریکه میدانید تا حالا شعار وحدت وهفته بنام وحدت کدام دست آورد مخصوص همراه خود نداشته است ؟ ونتوانسته کوچکترین خواسته امت اسلام که عبادت آزادانه وداشتن مساجد مستقل  برای هر فرقه مذهبی بوده را مساعد سازد پس از حقائیق چشم پوشی نکنیم وبه قضیه مذهب منفعلانه برخورد نکنیم وهمیکه با یگدیگر خوشبینی وحسن نظر داشته باشیم کافی است وهمینکه کشور ما مثل سوریه وعراق محل جنگ مذهبی نگردد وخدا نا خواسته جنگ مذهبی در آن براه نیفتد کمال خدمت را بمردم افغانستان انجام داده ایم خداوندج همه کسانیکه بدنبال وحدت واقعی میگردند توفیق عنایت کند  والسلام   

مردم افغانستان تا چه زمانی انتظار بکشند که راه برد جدید امریکا در افغانستان اعلام میشود:

 

از مدت بدینسو گفته میشود که ریس جمهور امریکا آقای دونالد ترامپ مشغول  مشورت های لازم باتیم امنیتی خود است وممکن بعد ازان هم مشغول مشوره 

با شرکای افغانی وپاکستانی وائتلاف بین المللی خود گردد  امریکاپی ها همیشه میگفتند که آنها برای ترورست ها فرصتی را نمیدهند تا شرایط مساعدی به آنها  میسر گرددتا با استفاده از خاک افغانستان حملاتی بیشتری را علیه امریکا  سازمان دهند از این جهت امریکا بدنبال دشمنان خود وشکست آنها در افغانستان وپاکستان ومنطقه بوده وهستند  ومیخواهند  تا  توانائی های ترورستها را  تا سطحی پائین بیاورند که دیگر تهدیدی برای امریکا ومتحدینش در آینده نباشد ومیگفتند مابدنبال اهداف اساسی خود شاهد پیشرفت های نیزتا اکنون  بوده ایم ۰چنانچه امروز دیگر رهبری القاعده در مناطق سرحدی افغنستان وپاکستان تحت فشار کامل ما قرار دارد رهبران ارشد شان کشته شده اند  واستخدام افراد جدیدی برای آنها سختر گردیده وبطور خلاصه  سازمان های ترورستی نسبت بگذشته ضعیفتر گردیده وشکست کامل آن البته نیاز به زمان دارد آنها دشمنان سرسخت وخطر ناک وبی رحم کشور ما هستند وما علیه آنها در اقدامات خود قاطع هستیم در افغانستان به سه مسئله اساسی تمرکز خواهیم داشت: تمرکز بر مسائیل نظامی برای بدست گیری ابتکار عمل از طالبان  2 آموزش قوت های امنیتی افغانستان تا آنها بتوانند مسئولیت امنیتی کشور خود را بعهده بگیرند 3 کمک های ملکی برای توسعه بیشتر وحکومت داری مئوثر وهمکاری منطقه ای بخصوص با پاکستان بواسطه اینکه بهر دو طرف سرحد بهتر بتوانیم مئوفق گردیم .

 البته میگفتند : پیشرفت ها ی ما بکندی وبا هزینه گزاف بقیمت از دست دادن جان فرزندان مابدست می آید وهنوز پیشرفت های ما شکننده است  برای اینکه مطمئن شویم که جانب افغنستان میتواند مسئولیت امنیتی کشور خود را بدوش گیرد ما روی تعلیم وتربیه وارتقای ظرفیت نیروها ی افغانی تمر کز بیشتری خواهیم داشت ما پیام روشنی مبنی بر انتقال مسئولیت امنیتی به نیروهای افغان وخروج تدریجی نیروهای امریکائی  بدنیا فرستادیم و در آخرین نشست ناتو در لیسبون روی فراهم سازی کمک های آموزشی ومشورتی به نیروهای افغان در دراز مدت ناتومتعهد شده است واز مجموع بررسی های خود  به چنین نتیجه رسیده بودند که برای پایداری واستمرار دست آورد های امنیتی در افغانستان نیاز جدی وتلاش مستمر برای پیشرفت های سیاسی واقتصادی در این کشور ضروری بنظر میرسد چنانچه میگفتند  ما یک همکاری استراتژیک جدیدی را با افغانستان آغاز خواهیم کرد تا بر مبنای آن بتوانیم اطمینان دهیم که ایالات متحده امریکا یک تعهد دراز مدت برای امنیت وترقی مردم افغانستان دارد ما روی روابط ما با پاکستان تمرکز خواهیم کرد دولت پاکستان میداند که در مناطق روستائی این کشور حضور ترورستان تهدید جدی برای تمام کشورها واز جمله خود پاکستان خواهد بود.ما با

 فشار بالای رهبران پاکستان برای از میان بردن پناه گاه های امن ترورستان در مرز های این کشور ادامه خواهیم داد  ما تلاش های خود برای تشویق همکاری میان افغانستان وپاکستان را سرعت خواهیم بخشید زیرا ایالات متحده امریکا بهمکاری که منجر به تقویت امنیت توسعه وعدالت در پاکستان وافغانستان  شود متعهد است مقابله با هریک از این چالش ها آسان نخواهد بودوروزهای دشواری راپیش روداریم. ماباید به استقامت وپایداری ما ادامه دهیم ما به فراهم سازی استراتژی ها ومنابع که سربازان وافراد ملکی ما برای پیروزی به آنها ضرورت دارند ادامه  خواهیم داد ما هرگز در راه رسیدن به اهداف خویش دوچار تزلزل وتردید نخواهیم شد وسر انجام به شکست دشمن خود موفق خواهیم شد.مابه همکاری ما با افرادیکه در راستای پیشرفت وآوردن صلح تعهد دارند ادامه خواهیم داد وبالاخره ما هر آنچه را که میتوانیم انجام خواهیم دادتا از امنیت و مصئونیت مردم امریکا اطمینان حا صل کنیم) اینها مجموعه حرف های گذشته زمامداران امریکایی ها بود

 

 طوریکه از صحبت های زمامداران گذشته امریکا دانسته  می شده هدف از حضورنظامی امریکا در افغانستان مبارزه با دشمنانش که باعث کشتار مردم امریکا در گذشته گردیده بودند بوده نه نا امنی فقر وناتوانی وعقب ماندگی در افغانستان.وحضور نظامی امریکا در اصل بواسطه حفظ وتامین منافع ملی خود امریکا بوده وازهمین جهت  بوده که درافغانستان حضور نطامی پیدا کرده است جائیکه  ریس جمهور قبلی امریکا در قسمتی از صحبت های خود چنین گفته بود: چرا ما به افغانستان حضور داریم؟بواسطه اینکه از آنجا القاعده حملات 11سپتامبر 2001 را سازمان داد وسبب کشتن 3000تن از انسانهای بی گناه در امریکا گردید واگر شورشیان بار دیگر در افغانستان مسلط شوند برای آنها فرصت آن میسرمیگردد تا با استفاده از خاک افغانستان حملات بیشتری را  علیه ما سازمان دهند از این جهت من ازابتدا در مورد اهداف اساسی امریکا واضح وصریح بودم والبته این بمعنی نابود سازی تمامی تهدیدات امنیتی که متوجه افغانستان  است نمی باشد بواسطه اینکه تامین امنیت افغانستان وظیفه خود مردم افغانستان است که تامین امنیت کشور خود را خود بدوش گیرند ومادر افغانستان وپاکستان بدنبال دشمنان خود وشکست آنها هستیم تاخطری در آینده دیگر امنیت امریکا ومتحدینش را تهدید نکند لذا دیده میشود که حضور نظامی امریکا در منطقه بواسطه عشق به افغانستان وپاکستان ودل سوزی به مردم این کشورها نبوده بلکه بدنبال منافع ملی کشور خود شان  درمنطقه  حضور دارند نه بواسطه نا امنی فقر وناتوانی وعقب ماندگی افغانستان وپاکستان چه در اصل هیچ کشوری عاشق رخساره مردم کشور دیگری نیست تا خود را بپایش قربان کند بلکه هر آنچه که منافع ملی کشور خودش تقاضی کند بدنبال همان خواهند بود وبس. حالا که امریکا یی ها تا امروز توانسته اند رهبر سازمان القاعده اسامه بن لادن رابکشند وبه دشمنان خود خسارات وتلفاتی را وارد سازند دیگرمهم نیست که جنگ شان در افغنستان بمردم افغنستان چه تلفات وخساراتی را وارد ساخته وچه تعدادی از مردم افغنستان را قربانی گرفته وچه آتشی را آنها در افغنستان بر افروخته اند؟  بلکه مقصد وهدف خود شان که حالا تا حدی حاصل گردیده چیز های دیگربنظرایشان آن قدر مهم هم نیست لذا آنهایکه تصورمیکردند که گویا امریکا افغنستان را اروپا می سازد ودیموکراسی ومردم سالاری را در این کشور نهادینه می نماید وچنین وچنان میکند حالا می بینند که از این حرف ها هیچ خبری نبوده وحتی خود امریکائی ها بدنبال این هستند که بادشمنان خود دردور میز مذاکره بنشینند( که نشستند) ومیخواهند مشکل خود را باآنها حل کنند

 وموضوعات چون حقوق بشر حقوق زنان دیموکراسی وغیره جزشعار در عمل جایگاه خاصی نداشته ؟و.بطور کلی و خلاصه باید گفت اگر خود یک ملت نتواند ازخود دست آورد اساسی

 د اشته باشد بگفته عامیانه که میگویند: مال مردم گرد ریش است شعار دیگران بحال ما فائیده و سودی نخواهد داشت لذا اگر خود مردم افغنستان بشمول دولت این کشورو جریانات سیاسی ومدنی همه شان  نتوانند در عمل حقوق اساسی ومدنی مردم خود رااعم از مرد وزن را خودشان تامین کنند  ومردم سالاری را در کشور خویش خودشان نهادینه بسازند و امنیت سرتاسری را در کشورشان خود تامین کنند وبه امید دیگران بنشینند توقع بی جای خواهد بود؟. چنانچه رئیس جمهورقبلی  امریکا در صحبت خود به این مطلب اشاره کرده  وچنین گفته بود: تامین امنیت در افغانستان وظیفه امریکا نیست بلکه این وظیفه خود افغانها است که باید امنیت کشور خود را تامین کنند -- امریکائی ها همیشه در جادها وکوهای افغانستان تا زمان نا محدودی گزمه نخواهند کرد تامین امنیت وحفاظت از مردم افغانستان وظیفه دولت افغانستان است نه وظیفه امریکا که این تذکربار دیگردر زمانش بما هوشدار میداده که باید روی پای خود ایستاده شویم نه تکیه بر عصای دیگران.امروز هم ریس جمهور جدید امریکا پریزدنت دونالد ترامپ متردد است که چه کند ؟ وچطور خود را از این منجلاب نجات دهد واین آتشی را که به عنوان مبارزه جهانی علیه تروریزم در خاک کشور ما شعله ور ساخته اند نیمه تمام رها کنند ومشکلات افغانستان ومنطقه را ممکن بحال خودش رهاکنند که خدا کند چنین نباشد چنانچه مدت چندین ماه است که مردم افغانستان وجهان منتظر اند که راه برد جدید ایالات متحده امریکا را در عمل به بینند واثرا ت مثبت آنرا لمس نمایند مگرهنوزهم انتظار میکشند و سران امریکا یی ها میگویند که هنوز در حال چانه زنی در باره راه برد جدید خود هستند

باعرض احترام