بعثت حضرت محمد (ص) به پیامبری :

 

بعثت حضرت  محمد صلی الله علیه وسلم به رسا لت وپیامبری :  

حضرت محمد ( ص ) دردوازدهم ماه ربیع الاول ( پنجا وسه سال قبل از هجرت بمدینه منوره ) و مطابق بتاریخ 570 میلادی جهان بشریت را بنور تولد خود منور ساختند که هم زمان باتولد آن حضرت (ص) در جهان آن روز تحولات وواقعات شگفت انگیزی   پدید آمد از جمله آتشکده زردشتیان خاموش وقصر کسری شکست وتزلزل در بت ها وبت پرستان بمیان آمد حضرت محمد (ص ) در خانواده عبدالمطلب از طائیفه قریش بدنیا آمدند اسم پدر شان عبدالله بن عبدالمطلب واسم مادرشان آمنه بنت وهب بود هنوز تولد نیافته بودند که پدر شان وفات کرد وبا یتیمی بزرگ شدند در دوران طفولیت ونوجوانی خود مشکلات ومصیبت های زیادی را پشت سر گذشتاندند – هنوز به سن رشد وجوانی نرسیده بودند که مادر وجد مهربان شان عبدالمطلب نیز دنیا را وداع گفتند که بعد از آنها مسئولیت آن بزرگوار به دوش ابوطالب عموی شان افتاد – دوران طفولیت ونوجوانی خود را با رنج وزحمت فراوان سپری کردند جناب شان از طفولیت در بین مردم به اخلاق پسندیده وحمیده شهرت داشتند وبا اخلاق نیکوی خود توجه مردم را بخود جلب کرده بودند مردم با ایشان اعتماد واطمینان کاملی داشته  وبنام محمد الامین ایشان را میشناختند ودر دوران جوانی خود سفرهای را در اطراف  حجاز بخصوص در شام انجام دا ده بودند ودر سن جوانی خود با اخلاق نیک وپسندیده خویش توانسته بودند تا مسائیل ذات البینی مردم را حل کنند ومردم برای حل مسائیل خود به ایشان مراجعه میکردند بیشتر اوقات  خود را در عالم تفکر واندیشه بسرمیبردند – تفکر در جهان وخلقت کائینات -  تفکر در باره لجنزار شرک وفساد وراه اصلاح آنها – تفکر در عالم آفاق وزیبائی ها کائنات وطبیعت -  وقدرت خالق لا یزال وپدید اورنده آنها – تفکر در باره انسان وراه اصلاح وهدایت آن  اگر خواسته باشیم  جامعه آن روز عربستان را بدانیم بهتر است تا از زبان حضرت جعفر بن ابی طالب پسر عموو یار گرامی آن حضرت (ص) بشنویم که او در این باره چنین میگوید : قبل از بعثت ان حضرت (ص) بمقام رسالت وپیامبری ماقومی بودیم – جاهل که بت ها را عبادت میکردیم – خود مرده هارا میخوردیم – فحشا ء را انجام میدادیم – صله رحم را قطع کرده بودیم – بریکدیگر ظلم وجفا میکردیم – همسایگان را فراموش نموده بودیم – اقویای ما ضعفارا میخوردند ما در چنین حالتی بسر میبردیم تا اینکه خداوندج برما پیغمبری  را از نفس خودما بر ما فرستاد وبمصداق آیه قرآن کریم که فرموده است

 ( ای مومنین بشما رسولی از نوع ونفس  خود شما فرستاده شده دشوار است براو رنج شما – حریص است بر هدایت شما وبرشما مومنان بسیار بخشاینده ومهربان است 1) که ما صدق وامانت داری – عفت ونسب اورا میشناختیم وبپاکی وطهارت او عقیده وباور داشتیم وداریم اوما را بسوی توحید وعبادت خداوند بزرگ ویکتا ج  وترک شرک وبت پرستی ها دعوت کرد ومارا بصداقت وامانتداری – صله رحم – حسن همجواری – خوداری از ریختاندن خون ناحق خود داری از ازدواج محارم –امر کرد واز فسق وشهادت ناحق – خوردن مال یتیم – قذف محصنات مومنات واز شرک آوردن بخدای واحد ویگانه و اطاعت ازطاغوت نهی کرد وبه توحید وخدا پرستی خدای واحد ولا شریک - واقامه صلاه - ودادن زکوات وصوم رمضان -  وجهاد فی سبیل الله -  وامر با المعروف ونهی عن المنکر وباقی اعمال صالحه امر وهدایت فرمود که ما بر پیغمبری او تصدیق کرده وایمان آوردیم وآن چیزیکه از نزد خداوندج بما آورده بود همه را تصدیق واطاعت کردیم حلال خدا را حلال وحرام خدا را حرام دانسته وبر آنها عمل کردیم . زیرا مشرکین عرب قبل از بعثت محمد (ص) به پیامبری در لجنزار شرک وفساد غوطهور بودند واز این حالت خود نمیخواستند تا کسی آنها را دور ساخته ونجات دهد زیرا فکر میکردند که این حالت بزعم خود شان آزادی تلقی گردیده ونمیخواستند که این حالت از ایشان سلب گردد زیرا کسی که آنها را را از این حالت بیرون کشد او قدرت ظاهری وشان وشوکت شان را صاحب میگرددودیگر بزرگی قوم از دست شان خارج میگردد لذا برا ی ممانعت وجلوگیری از دعوت وهدایت ورهنمائی  پیامبر اسلام راه های مختلفی را پیشه گرفتند از طریق زور وفشار گرفته تا راه های حیله وتزویر – تهدید وتطمیع تا جایکه بنزد ابی طالب عموی شان آمدند وگفتند : که برادر زاده ات را مانع شو- وگرنشوی ما با تو وقبیله تو قطع رابطه وصله رحم وقطع مناکحه ومعامله ومحاصره وانحصار مواد ارتزاقی خواهیم کرد که این کار را هم کردندوبه آن هم اکتفا نکرده مکررا آمدند که به برادر زاده ات بگو که چه میخواهد هر چیزیکه میخواهد ما حاضرم برایش میدهیم بشرطیکه او از این کار دست بردارد اگر زن میخواهد بهترین دختر های قریش را بنکاح اودر می آوریم – واگر پول وسر مایه میخواهد هر قدر که خواسته باشد در اختیارش میگذاریم که هیچ یک از این پیشنهاد های شان فائیده نبخشید وهمه توطئه ها وموانع شان بی اثر ماند تا اینکه اقدام بقتل آن حضرت زدند وخواستند که ایشان را با توطئه مبنی بر اینکه از هر خانواده یک جوان با یک شمشیر در دست گرفته ودر قلب شب برآن حضرت حمله کنند وایشان را بقتل برسانند تاخون شان پایمال گردیده وخاندان ابی طالب نتوانند که قصاص وتلافی این کار را بنماید که بر این توطئه نیز موفق نشدندوخداوند ج نور هدایت خود را علی رغم همه مخالفت ها متجلی گردانید وبنور اسلام جها منور گردید

    

آغاز وحی برای پیامبر بزرگ اسلام (ص) :

 پیامبر اسلام برای تفکر واندیشه در عالم هستی ومشاهده قدرت لایزال الاهی بعضا در گوشه های خلوت بتفکر فرومیرفتند روزی ان حضرت در گوشه از غار حراء در جهانی از تفکر فرورفته بودند که ناگهان ملک مقرب الاهی یار دیرین انبیاء چون ابراهیم – موسی – وعیسی علیهم السلام بر ایشان با پیام خداوندج نازل گردید وپیامبر را در آغوش گرفت و فشارداد وبر اوگفت : بخوان واو در جواب گفت من خواننده نیستم باز بتکرار گفت : بخوان بنام پروردگارت که خلق کرد وانسان را از خون بسته آفرید (1) که بعد از نزول اولین آیات وحی بر محمد (ص) بواسطه سنگینی وبزرگی این امانت بر پیامبر اسلام (ص)  ایشان بحالت مضطرب وپریشان به خانه خود برگشتند وبه همسر مهربان خود ام المومنین خدیجه الکبری فرمودند : زملونی زملونی ) مرا به پوشانید مرا بپوشانید وتا مدتی این تاثیر سنگینی وحی ورسالت خدائی بروجود بزرگوار ان حضرت باقی بود ولی دیگر این امانت بزرگ به ایشان سپرده شده بود وباید اورا بعد از قبول به مردم میرساند ودر این راه کمر می بست این است که بتعقیب اولین آیه وحی آیات دیگری پی در پی بر ایشان نازل گردید وایشان را هشدار ومامور ساخت تا قیام وحرکت نماید  ( یا ایهاالمدثر قم فا نذروربک فکبر وثیابک فطهر والرجز فاا هجرولاتمنن تستکثر ولربک فاصبر (2) که ای مرد جامه بخود پیچیده برخیز وهشدار ده ( انسانها را) وخدایت را ببزرگی یادکن وجامه هایت را پاک وتمیز گردان واز پلیدی ها دوری کن – منت مگذار وزیاده روی مکن وبرای پروردگارت صابر باش .)

بدین صورت است که محمد صلی الله علیه وسلم از جانب خداوند ج به اعلان وابلاغ رسالت خویش مامور میگردد وبر اوهشدار داده میشود که دیگر زمان نشستن گذشته باید بر خیزد ودست بکار شود وخود را آماده مبارزه گرداند وطهارت وپاکی را پیشه خود سازد وبرای اعلای کلیمه خدا برخیزد . از گناه ومعصیت دوری بجوید برکسی منت مگذارد استقامت وصبر پیشه کند که این پیام وامر خداوند ج بر پیامبرش نمایانگر این حقیقت  است که وظیفه بس عظیم وبزرگی بر دوشش گذاشته شده که باید تحملش کند – استقامت وپایداری از خود نشان دهد – صبور وبرد بار باشد – پاک ومطهر از عیوب ظاهری وباطنی باشد زیرا چنان وظیفه سنگینی وامانت بزرگی بر دوشش گذاشته شده که با ر سنگینی آن را  قدرتمند ترین موجودات عالم هم تحمل کرده نتوانسته  واز آن عاجز مانده واباء ورزیدند  ( لوانزلنا هذا القران علی جبل لرئیته خاشعا متصدعا من خشیته الله  ( 1 ) که اگر این قرآن را خداوندج برکوهی هم نازل میگردانید حتما میدیدی که آن کوه خاشع ونرم وپاره پاره شدی از خشیت وخوف الله (ج) که این بار سنگین وامانت بزرگ را زمین وآسمان وکوه ها همه  تحملش نکرده ونپزیرفتند واز آن اباء ورزیدند واین انسان بود که این امانت بزرگ را پزیرفت وقبولش کرد ( 1) سوره حشر آیه 21

آغاز دعوت به اسلام :

بعد از اینکه خداوندج حضرت محمد صلی الله علیه وسلم را به پیغمبری برگزید وانتخابش کرد  ابتدا مامور گردانید تا مردم را در راه خد دعوت کند وآنها را در این را ه بشارت وبیم دهد ودر اول از خود وخیشاوندان واقرباء خود آغاز کند که بدین منظور محمد علیه الصلاه والسلام خاندان عبد المطلب را بشمول مردان وزنان – کودکان ونوجوانان همه شان را جمع کرد وبر ایشان چنین خطاب نمود : ای قبیله عبد المطلب وای فاطمه دختر محمد ص وای صفیه دختر عبد المطلب ای بزرگان وخوردان خاندان عبد المطلب : بدانید وآگاه باشید که من از جانب خداوند ج مامور شدم تا شما را بسوی ایمان بخداوند ج وتصدیق پیغمبرش دعوت کنم که این دعوت پیامبر اسلام را آنهایکه نصیب وبهره از ایمان داشتند پزیرفتند وبخداوند ج وبه پیامبرش ایمان آوردند واورا تصدیق کردند وکسانیکه نصیب وبهره ای از ایمان نداشتند این ندا ودعوت پیامبرش را نپزیرفته وبا او به مبارزه – عناد وسر کشی بر خواستند . در مراحل اول بیشتر جوانان وانسانهای تهی دست ومظلوم به اطراف پیامبر اسلام جمع شدند چنانچه مورخین میگویند : از جوانان علی ( رض) واز زنان خدیجه ( رض) واز بزرگان ابوبکر ( رض )  از جمله کسانی بودند که در اول به ندای اسلام ومحمد (ص) لبیک گفتند وایمان آوردند وپیامبری آن حضرت را تصدیق کردند جوانان چون بلال حبشی – عمار ویاسردر این راه بحیث پیشتازان واسوه های مقاومت شهرت یافتند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد