برداشت ها وقرائت های مختلف از دین :

برداشت ها وقراءت های مختلف از دین :
------------------------------------
در عصر حاضر مثل گذشته ها بازهم برداشت ها وقرائت های گونا گونی از دین این بارنه توسط مجتهدین وفقهاء بلکه توسط کسانی ارائه میگردد که توانائی دانش دینی وبصیرت و بضاعت علمی چندانی نداشته ویا کم دارند چنانچه کسانی را مشاهده میکنید که قر آن کریم را از رو خوانده نمیتوانند ولی بنام عالم ومفتی فتوا صادر میکنند وخود راعا لم دین و اسلام شناس ومرجع دینی تصور میکنند ؟ درحالیکه جوامع اسلامی ما به علماء دینی که اهل نظر وصاحب دانش دینی وشناختی از عصر وزمانه خود داشته باشند مثل هر عرصه دیگری اشد ضرورت دارد نه به هرچلی و نیمچه ملای که درک دینی کاملی از دین ندارد وعصر وزمان خود رانمیشناسد وبا گفتار واعمال خود مردم را از دین متاسفانه بیزار ومتنفر میکند ؟ وهر چیز نوی رادر جامعه بزعم خود بدعت پنداشته- وطرف مقابل خود را مبتدع در دین تصور کرده وبعضا قدم را از آن هم فراتر گذاشته وروش تکفیری را پیشه میگیرد ویا اینکه بنام روشن فکر دینی احکام ودساتیر دین را در عصر حاضر غیر قابل تطبیق در جامعه پنداشته ومذاهب اسلامی راکاملا به فرسودگی واز رده خارج تصور کرده و بر فقهاء – علماء - وائمه امت اسلامی باهمه زحماتیکه در عصر وزمان خود هرکدام شان کشیده اند بدون دلیل تاخته و بادروس دینی ومدارس اسلامی عملا مخالفت میکنند؟
متاسفانه همه این مسائیل وموضوعات در حالی در جوامع اسلامی ما مطرح میگردد که جهان اسلام از سواد کافی روز هم بر خوردار نبوده ونیست واز کاروان علم وترقی زمان کاملا عقب مانده و بخصوص کشورخود ما که متا سفانه هنوز مردم این کشور هفتاد درصد از نعمت اولی سواد هم محروم اند ودر راه کسب علم ودانش روز همه ما میلنگیم سیم کشی - عادی بر ق وچوکات بندی یک خانه وحویلی را هنوز نمیدانیم ؟ وبا فرمول های عادی مسائیل علوم طبعی آشنایی نداریم وعلوم ریاضی را که روزی مخترع جبر وریاضیات بودیم با آنها بیگانه ایم ؟ در این وضعیت بازهم کوشش مینمایم تا بیشتر جوانان ونو جوانان خود را در مسائیل پیچیده و مغلق مذهبی مصروف سازیم ؟ وبدنبال جنجالها واختلافات مذهبی باشیم ؟ البته هیچ شکی وجود ندارد که ما به دانستن مسائیل مذهبی خود ضرورت داریم اما اینکه همه ما دانشمند ومتخصص علوم دینی ومذهبی گردیم وهیچ کسی را عالم وآگاه در مسائیل دیگر زندگی خود نداشته باشیم هم مایه تعجب است ؟طوریکه همه ما در مسائیل مذهبی خودعلاقه زیادی داریم که در جایش قابل ستایش وتمجید است و در کنار آن اگر بمسائیل دیگر زندگی نیز توجه داشته باشیم وفرزندان خود را در فراگیری علوم روز ماننده صنعت طبابت تخنیک ریاضی حرفه ومسلک نیز وادار سازیم تا بیشتر در این عرصه ها بیاموزند وجامعه خود را در راه پیشرفت وترقی روز کمک کنند واختلافات مذهبی ودید گاها وبرداشت ها ی متفاوت از متون دینی ما را از اصل هدف زندگی دور نگه ندارد کار شایسته وسزاوار تحسین را انجام داده ایم وگرنه غرق در مسائیل اختلافی مذهبی گردیم وبر اختلاف مذاهب اصرار داشته باشیم وهر کسی بر داشت خاص خود را از مسائیل مذهبی واسلامی داشته وخود را صاحب مذهب بدانیم یکی خود را روشن فکرومتجدد دینی ودیگری خود را صاحب اندیشه های ناب اسلامی سنتی فکر کنیم وبعضا بتکفیر یکدیگر مبادرت کرده و بپردازیم چنین روش ورویه ای نه بحال خود ما ونه بحال جامعه ومردم ما غیر از اختلافات بیشتر دیگر کدام ثمره ودست آوردی بهمراه نخواهد داشت وبه این شکل اسلام را نیز بجامعه خود درست معرفی کرده نمیتوانیم بجای اینکه معلومات واطلاعات مفید وموئثری از دین به جوانان وعامه مردم خود ارائه کنیم باعث تحریک احساسات شان علیه یگدیگر میگردیم درحالیکه اگر کسی بمبانی واساسات اسلامی باور ویقین داشته باشد نباید مباحث علمی باعث جدائی وافتراق وکشمکش میان ایشان گردد چنانچه اگر ما بگذشته تاریخ اسلام نظرکوتاهی بیندازیم خواهیم دید که برداشت های علماء وفقهاء دینی باشروط اجتهادی شان از متون ونصوص احکام دینی از یگدیگر متفاوت بوده ولی همه شان بیگدیگر خود احترام داشته وهیچ زمانی به دشمنی بریگدیگرخود بر نخواسته ا ند وهمین برداشت ها ی مختلف سبب ایجاد مکاتب مختلف فکری وفقهی در جهان اسلام گردیده وتفاوت آرا ونظرات در چوکات اصول ومبانی دین یک نوع تنوع فرهنگی محسوب گردیده ودر وازه تفکر واجتهاد را به روی شان همیشه گشاده وباز داشته است که تعدد مذاهب فقهی وکلامی خود نمونه از آنها است ادامه دارد......

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد